Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
coelum-versus

Sjödeisel

Rekommendera Poster

Hej ni alla med kunskap !! Min vän i Gbg har ett mindre fartyg, som han under sommarmånaderna kör turister och annat löst folk i. Han berättade för mig vid något tillfälle vad han betalade för sin deisel och det var tydligen bara några kronor. Jag har inte kunnat med att fråga honom hur detta går till, men förstår att man givetvis måste köra i yrkestrafik eller liknande. Nu till min fråga: Är det någon som kan förklara hur det fungerar och vad som krävs för att köpa billig deisel och i så fall var??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Deisel, måste va ett nytt bränsle som används på dom nya supersnabba båtarna? :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Delvis avhandlades detta ämne i följande tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=14880 Sammanfattningsvis är det så att på vissa sjömackar säljs diesel, miljöklass 1 i två varianter. Den ena är ofärgad och den andra är grönfärgad. Annars är det precis samma diesel. Den grönfärgade är lägre beskattad och är avsedd för fartyg i yrkesmässig sjöfart. Det är inte olagligt att sälja grön diesel till privatpersoner och det finns inget krav att mackägaren skall behöva se bevis på att båten används yrkesmässigt. Däremot är det olagligt att ha grön diesel i tanken på en båt som endast används som fritidsbåt. /Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...