Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Thule

Är det här bakterier i dieseltanken?

Rekommendera Poster

Hej, vill börja med att tacka för ett otroligt bra forum! Jag är nybliven ägare till en Nimbus 26 från -81 med en VP MD40 motor i. Bytte i helgen bränslefilter och i vattenavskiljaren hittade jag denna sörja.Se bild.

 Behöver ha era kompetenta råd om det är dieselbakterier eller bara gammal rost eller dyl?

I finfiltret hittade jag bara ren diesel, lika så när jag luftade systemet kom bara ren diesel ut.  

Om det är bakterier så undrar jag hur jag ska göra för att komma åt dieseltanken? Behöver jag lyfta ur inredningen eller kan man få bukt med det ev problemet via tankhålet? 

Tack på förhand!

Mvh

Johan

post-10018428-1394236698,0089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som det vatten man normalt tömmer ut från vattenavskijaren.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara trettio år sedan tanken är rengjord om det nu inte är så att det finns en anslutning där det går att tömma bottensatsen. Leta på tanken runt om. Det kan sitta på lite svåråtkomligt ställe om man har otur.

Bränsleröret ligger ofta lite över botten och under den nivån kan man räkna med att det är avlagringar efter alla år. Först när båten börjar guppa omkring på havet rörs skiten upp och fastnar i grovfiltret.

I värsta fall kan röret sättas igen. Detta hände mig två gånger på en sommar.

Efter det kollar jag minst en gång om året genom att suga upp bottensatsen. Filtrera och hälla tillbaks den filtrerade dieseln. Melittafilter.

På min tank finns ett rör till lägsta punkten. Där ansluter jag en Biltemasughävert och drar upp diesel med hävertens blåspump.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Finns tyvärr inget annat hål in i tanken (som jag kan hitta) än tankhålet. Ev kanske man kan suga ur bottensatsen den vägen men tvätt av tank kan bli en större utmaning..

Hur ska man tolka att det är ren diesel i finfiltret samt att det var ren diesel som kom när man luftade systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att se om det är rost eller dieselbakterier är väl att känna på bottensatsen i flaskan. Är det fasta partiklar (rost) eller klägg (bakterier) som ligger i botten?

Oavsett vilket känns en rengöring nödvändig. Förr eller senare sätts filtret igen och då givetvis när sjön går hög och du behöver motorn mer än någonsin. Är det bara rost borde det nog fungera att suga ur bottensatsen utan att tvätta.



Senast ändrad av Tomas99 | 02 maj 2011 | 11:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde finnas en tankmätare nånstans som går att skruva bort. Enklare än att försöka jobba via bränslepåfyllningen...  Det känns alltid bättre att ha lyst ner i tanken med ficklampa så man ser vad som finns där.

Man ska nog tolka det som att vattenavskiljaren gör just det; avskiljer vattnet från dieseln. :-)  Bra att du tömt den.



Senast ändrad av Anders_St | 02 maj 2011 | 11:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips där, jag har en bränslemätare så följdaktligen gäller det bara att hitta den... Som sagt så sitter tanken j****t otillängligt åt. Blir till att skruva bort köket först misstänker jag och sedan lokalisera bränslegivaren. 

 

Tack för bra svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma dilemma som du i påsk.

Såg massa skit i förfiltret.

Bränslegivaren sitter dumt till så det gick inte att rengöra den vägen.

Om du öppnar skåpet under vasken så sitter min givare nära främre hörnet, det mot motorn.

Jag har en lucka i durken där men det räcker inte för att kunna lossa givaren och suga upp den vägen. Fick lyfta bort köket och lossa den durkskivan som sitter under. Sen var det inga problem att lyfta ur tanken. Se bifogad bild.

 Ta bort trappan och kylskåpet först, sen bör det gå att lyfta ur köket i ett stycke.

Jag passade även på att rengöra givaren och byta packning.

 

post-26341-1394236698,5908_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vet jag lite mer vad som gäller. Som jag ser det har jag två alternativ; 1) rensa ur båten och lyfta upp tanken och göra en riktig rengöring. Problem här är att jag varken har tid eller möjlighet innan sjösättning. Har jag tur kanske jag kommer åt givaren utan att behöva lyfta köket, men då kommer jag inte kunna skrubba dieseltanken ändå. Varför räcker det inte då att pumpa dieseln direkt ur påfyllningshålet?

Alt 2) är att byta till en ny vattenavskiljare med glaskopp där jag tydligt ser när skiten börjar komma och köra på denna säsong. Har ju inte haft några problem med båten förra säsongen på något sätt och dieseln i finfiltret var klockren. Dessutom kommer får jag förstärkt skydd via ett CAV filter som inte fanns monterat när jag köpte båten. 

Någon påtalade även i början av tråden att det är normalt för hur en det ser ut i en vattenavskiljare. Men ett motorhaveri i sjögång med familjen ombord känns inte heller som ett alternativ.. 

Amatören har pratat, vad tycker ni? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till filter hjälper inte om det blir plugg i röret från tanken. Det var det som hände mig i två olika båtar. I ena fallet släppte proppen efter några minuter då jag hade tur att motorn fortfarande gick men på mycket låga varv, motsvarande vattendraget Nissans ström c:a 1,5 knop Jag stod helt stilla med ny besättning väntande på bryggan ett par hundra meter bort. Något konfunderade.

I andra fallet, på min egen båt, lossnade proppen först efter att jag tryckt tillbaka med tryckluft.

Är du nära Göteborg? Jag har en idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en magnet kan du lätt kolla om det är rost i sörjan. Den funkar genom PET-flaskan på bilden, så du behöver varken gegga ner dig själv eller magneten ;o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant med en idé. Jag slog dig en signal precis men fick inget svar, ring gärna upp! Tyvärr ligger jag i Stockholm så det kanske blir för långt att åka....

Tack för engagemanget! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, jag tror inte rost är magnetiskt utan det krävs rent järn. Inte järnoxid.

Jag hade nog försökt känna på konsistensen trots allt: hårda korn = rost, gegga typ teblad = bakterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ni stimmar upp frågeställaren lite för mycket.

Den skvätten som är i petflaskan är en normaldos efer en sommara drift, och så länge som vattenavskiljaren dräneras regelbundet händer inte så mycket.

Det är först när vattenavskiljaren blir full som vattnet kan fortsätta till finfilter och ännu värre insprutningspumpen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror heller inte att det är några överhängande problem men pratade just med frågeställaren som sätter in ett nytt förfilter med vattenavskiljare. Kanske också gör det en möjligt att blåsa baklänges en ev. propp tillbaka till tanken. Lätt att göra med ett T-rör och kran mellan förfiltret och tanken.

Vattnet är en annan sak. Det fastnar ju inte i rör men måste bort. Motorn går ju heller inte så bra på vatten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det finns någon som är intresserad av vad du tror om rosts fömåga att dras till en magnet. Själv talar jag av erfarenhet: rost dras till en magnet.

Om man känner på geggan och konstaterar hårda korn, så kan det vara annat än rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag tror? Men du vet?

Googla lite innan du så tvärsäkert sågar någon. T.ex http://school.chem.umu.se/Experiment/P156 vilket är Umeå Universitet. Den sidan handlar om järn och dess egenskaper och uppmanar till egna experiment. Säger bl.a.: Det är bara järn som rent grundämne som är magnetiskt. Järn som rostat (järnoxidhydoxid) är inte magnetiskt. Jag trodde visserligen rost var järnoxid men det förändrar inget i sak.

Om det finns järn som ännu inte hunnit rosta i fällningen så kan det förstås göra geggan magnetisk, men slutsatsen måste ändå vara att om man testar med en magnet och sörjan inte är magnetisk, så kan man inte dra några som helst slutsatser om vad den innehåller. Det kan vara ren rost, det kan vara dieselbakterier. Eller både och.

Jag hävdar fortfarande att man måste känna på fällningen för att avgöra vad den innehåller. Dieselbakterier är kläggiga och påminner om gamla upplösta teblad. Och i det läget bör man nog rengöra tanken, inte bara suga ut det man hittar på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog mycket spekulerande, men jag tror det som är i botten är en del rost.

Det hade jag också, då pinnen som sitter i koppen på förfiltret var rostig. Det tyder ju på att det finns vatten i bränslet vilket inte heller är bra.

Sen som det redan påpekats, hur många filter du än har så har du bara ett insug, sätts det igen så kan det blir jobbigt. Har du tur så sitter din givare lite bättre till och du kan lysa ner och titta i tanken.

Att suga upp igenom påfyllnadshålet kanske inte gör så stor skillnad då det, i alla fall i min tank, finns två 2st skvalpskott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas99, jag ber om ursäkt för att jag glömde bort att man nuförtiden ska googla fram fakta istället för att tala av egen erfarenhet.

Men trots det:

Ett exempel på vad jag erfarit har nära anknytning till Thules fråga. I den vattenavskiljande glasskålen i bränslesystemet i min första båt upptäckte jag en brun bottensats. Med hjälp av en magnet kunde jag konstatera att det bruna var rost. Rosten var delvis mycket finfördelad, men det mesta drogs ändå till magneten.

Rosten visade sig komma från bränsletanken.

Jag betvivlar inte Umeå Universitets vetenskapliga fakta, men kanske är den rost de syftar på för renrostig för att vara relevant i det som diskuteras i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med alla tips! Även om det uppstod ett litet sidospår om magnetism, det tackar jag också för. Intressant att följa! =) 

Jag kommer göra följande utifrån era tips; montera en ny vattenavskiljare med glaskopp och CAV filter (även om det inte hjälper mot propp). Då kan jag hålla koll på när avskiljaren behöver tömmas.

Om jag kommer åt givaren på lördag ska jag tömma tanken med en hävert samt lysa igenom med en stark ficklampa och kontrollera väggar. Ev montera ett trör på slangen där jag kan trycka tillbaks en ev propp (tack Forgus för det tipset). 

Sen ha en skön båtsäsong! Hoppas alla ni som hjälpt mig får det också! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löser sig Ofta oroar man sig med rätta i onödan. Om man nu kan skriva så bakvänt.

Men den oron gör att man går igenom i förväg säkerhetsdetaljer av vikt. Motorn får inte stanna på fel ställe, gud hjälpe.

Alltså är det ändå med rätta man oroar sig.

Tänkte just på T-röret man kan blåsa bakvägen för att lossa propp i röret. Då kommer in luft men beroende på vad man blåser med olika mycket. Med t.ex en cykelpump räcker ett kort pumptag kan jag tänka mig och kanske motorn klarar det utan luftning

En lösning på att slippa luft skulle vara att trycka med diesel, tex med en redan monterad gummiblåsa fylld med diesel.

Lätt att fylla genom att trycka ihop blåsan totalt, montera den på T-röret öppna kranen och släppa i lite diesel i blåsan och låta den sitta så med stängd kran tills motorn stoppar. Då öppnar man kranen vid T-röret och ger blåsan ett kraftigt tryck eller en knytnäve. Blåsan fylls sedan automatiskt med ny diesel och man kan stänga kranen.

En riktigt kraftig blåsa som inte så lätt dras ihop av det undertryck man ju får vid propp i röret skulle kunna sättas emellan tank och första filtret utan T-rör. Skulle också kunna vara i form av en plåtburk som tål att tryckas ihop lite med ett slag. Det är säkert inte mycket volym som behövs för att lossa en propp som ligger i inloppet.

Det kommer nog lite sådan här säkerhetsutrustning i butikerna kan jag tänka mig. Sjöräddnigen åker ut på en hel del onödiga bogseringar eller riktiga nödrop där båten driver eller har drivit på grund.

Hoppas vi inte skrämt upp dig men som jag förstår är du den som inte lämnar så mycket åt slumpen. Sånt kallas också gott sjömanskap.

Ha en skön sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...