Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Livgardist

fuktfläckar på klädsel

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon här som har ett bra tips på hur man kan snygga till gamla fuktskador på en amerikansk takbeklädnad i ruffen?

Det har läckt från en otät lucka för några år sedan och det ser inte snyggt ut. Jag har försökt med Sonax tvättskum men det hjälpte inte. Klorin kan ju vara något men riskerar kanske gulna tyget ytterligare.

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med klorin, jag tror inte att det gulnar, klorin använder man ju när man bleker tyger så det lär ju bara bli vitare. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Jag ska testa någonstans där det inte syns. Någon aning om lämplig koncentration? Jag körde 2dl klorin i 10 liter vatten på partier på skumgummimadrasserna och de blev alldeles gula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma bekymmer som du. Mitt tyg är lite begiefärgat och rätt kraftigt tyg.

Jag gjorde så att att jag tog vanligt klorin outspädd på en ofärgad svamp. och körde på de där fläcken fanns, väntade lite, upprepade och körde på igen. Tills jag fick samma nyans som tyget bredvid.

Fungerade 100% för mig och blev jättebra. Det luktade rätt starkt ett tag, men gick fort bort.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är på syntetmaterial man ska passa sig, där kan klorinen göra materialet gult. Du gör rätt i att prova på ett undanskymt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem, testade med klorin, shipshape m m och det blev aldrig bra...

Nu ser det ut såhär i några veckor till innan nya inredningen är på plats - skrovrent! :-)

Det ska mallas och sedan skäras ut innan applicering av Reevecol-beklädnaden :

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 02 maj 2011 | 16:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan återkoppla med att ren klorin fungerade alldeles utmärkt. Skall lägga upp ett före/efterfoto snart så får ni se. Enda svårigheten är att får det att inte droppa, så det gäller att ha en handduk under svampen

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...