Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Tojo1982

Bottenmåla eller inte, Kalmarsund...

Rekommendera Poster

Har precis importerat en Sea Ray 210 1996 års modell från USA som endast legat på trailer och den har aldrig varit bottenmålad. Jag kommer ha den liggandes i Kalmarsund och har letat runt i en massa trådar gällande bottenmålning.

Så jag behöver tips och råd, krävs det att jag bottenmålar eller räcker det att jag tvättar den 1-3 ggr per säsong?

Tacksam för alla tips...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag fick tipset att så länge botten är fin så kan man smeta på ett lager hårdvax med en trasa eller svamp. Det blir ett skyddslager utanpå färgen och vax går ju att putsa bort om man vill måla senare i livet. Kolla in bilden p min båt så förstår man varför jag inte vill förstöra finishen med ful bottenfärg. Så kan du tvätta ofta som du skriver så borde det funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag hade inte bottenmålat en ny båt. Har du tillgång till bottentvätt räcker det med att köra den som du är inne på ett par ggr per säsong. Beväxtningen börjar inte förrän i mitten på säsongen, sen kan du alltid komplettera genom att tvätta av vattenlinjen för hand, brukar vara varmt i vattnet nere i Kalmarsund smiley

Skulle det inte fungera denna säsong så kan du alltid bottenmåla inför nästa. Du bör testa toppfarten i början, mitten och slutet på säsongen så får du svart på vitt vad som gäller. 

Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att plastbåtar tar upp vatten är välkänt, och att dom andas ut samma vatten på vintern när dom står uppe är också känt. Men det handlar inte om mer än små mängder och en frisk plastbåt skall klara detta utan att man behöver lägga på epoxi som säkerhet. Detta är en förklaring till att våra upptagningsvanor är till nytta är att vattenexponeringen minskas till drygt hälften och då kan det dröja 20 år i stället för 10 innan man når kritiska nivåer. Däremot måste man behandla äldre båtar (-70, -80 talet) med epoxi eftersom den polyester som användes då inte va av samma kvalité på den tiden .... så ... jag anser inte att du ska behandla båten med mer än att du vaxar botten på båten precis som resten av båten .... skulle väl kännas skönt att åka båt giftfritt ... eller hur ... och spara miljön … Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en plast årsmodell -76 aldrig bottenmålad, (bottenviken). Men här är en blid efter en sommar utan bottentvätt, vaxad med autosol båtvax (Classe O)

Nästa bild efter tvätt med oxalsyra och yes diskmedel ej vaxad.

(Nytt varuhus.)

Senast ändrad av Peter_G | 04 maj 2011 | 23:06

post-5632-1394236699,0481_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, jag förstår ... gäller tydligen inte alla gamla båtar då blush.... jag har bara hört att det skulle vara problem med den s.k böldpesten på äldre båtar .... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provar igen.

Nuså, här är en bild föra vaxning.

Senast ändrad av Peter_G | 04 maj 2011 | 23:05

post-5632-1394236700,3805_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag blit tårögd crying när jag ser hur fint det blev ..... jag är påväg åt samma håll .... har tagit bort all giftfärg och primer och är snart klar med en vit fin båtbotten .... med lite tur ligger båten i den 14/5 ..... tänker bottentvätta båten 3-4 gg per säsong och se hur det går .... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är bara båtens skötare skötsam år från år så visar det sig i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en båt från 81. Är det någon ide att slipa bort bottenfärgen och köra båttvätt där istället? Kan se en risk att man slipar bort Gelcoat etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...