Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
havetsstorm

avgasknä b20

Rekommendera Poster

Tjinixen.....Jag har monterat bort avgaslimpan på min b20 och fick se att limpan var fin men knät va dåligt och det gick hål i de när jag peta lite med en mejsel. Nu har jag byggt ett nytt i rostfritt problemet är eller ja.... vad jag undrar är om det kan påverka effekten märkbart att jag minska diametern på innerröret från 40-36 mm, de är ju så kort bit så jag hoppas att de inte spelar nån roll.....nån som har erfarenhet av detta eller har några tankegångar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 4 mm på innerdiametern kan verka lite, men om jag har räknat rätt så minskar ytan från 1256 till 1017 kvadrat mm. Personligen tror jag att du får minskad effekt, men beroende på körsätt kanske det inte märks. Jag skulle ha prövat, det kan ju fungera alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du får en effektförlust eftersom det kommer att fungera som en strypning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm....jag kommer nog tyvär aldrig få veta skillnaden, för jag ska renovera toppen och byta till en större förgasare oxå till nästa år. Men tanken på att jag kan gå miste om effekt pga att jag inte orkade leta eften en rörböj med rätt diameter stör mej en del. Men vem vet, den gamla större böjen kanske va för stor och inte gav de rätta motståndet och nu kommer den gå som ett skott :-) Om inte så kan jag iaf glädja mej åt att de nya knät kommer att skina som ett mynt när man lyfter på motorluckan och dessutom kommer det att hålla tills mina barnbarnsbarn går i pension om inte längre.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En glimt i ögat av en solkatt från din nypolerade krök kan väl kompensera någon knop, men om du ska öka effekten på motorn är det viktigt att den kan bli av med avgaserna. För högt motstånd på avgssidan på en 4-taktare er sällan fördelaktigt ur effektsynpunkt. Du har ju gjort en krök , då går väl nästa som en dans. Du kanske ska börja tillverka och sälja, du är nog inte ensam om att ha en defekt avgaskrök. Avgaslimpor i RF vore ju smutt??(fast dom kanske spricker?) Du har väl använt syrafast när du tillverkade knät?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart är det rf-syrafast......tänkte bygga hela limpan i rostfritt men de verkade för knepigt o knöligt mest för att de slår sej så in i helv...e när man svetsar i de, dessutom så va de ju som sagt inget fel på den gamla tunga gjutgrisen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett framtida projekt, nämligen bygga en avgaslimpa i rf till min motor (Scania 6cyl).Det blir jag nog tvungen att lyckas med , då det inte dräller av limpor till en -58. Jag har funderat på hur jag ska göra, och det blir nog att tillverka en stadig jigg där jag börjar att montera flänsar och sen när avgasrör och mantel är ihopsvetsat fräser jag av tätningsytorna. Det jag ännu inte vet är om man ska värmeavspänna limpan innan man fräser av flänsarna. Men som sagt limpan är hel ännså länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej . Jag har byggt en ny avgaslimpa med knä till min OMC 120hk , fungerar utmärkt .Men ett litet problem är att det blir ett metalliskt ljud från limpan.Det svåra var att få till insugningsröret. Kolla med någn verkstad på nått mejeri, där finns det mycket spillbitar som går att använda. Jobbar själv på ett mejeri så jag vet. MVH Kurran ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...