Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
666D3

De levde ett hårdare liv förr

Rekommendera Poster

Jag tittade lite i en bok jag har som den äldre generationen har sammanställt minnen från sina tidiga år. Ett kapitel handlar om ön Notholmen där en segelbåt nu ligger på botten vid gästhamnen. Någon gång runt förra sekelskiftet fick öns boende besök av en släkting som tog roddbåten från Muskö. Utan sjökort hamnade han i fel vik innan han kom fram. Om Dalarö kanal fanns då vilket inte är troligt och han bodde på den nordligaste spetsen av Muskö blev resan t.o.r. ca 40 nm. Utan kanalen och med ett boende lite söderut på Muskö hade den blivit betydligt längre. Jag hade nog dragit mig lite för att ensam ro den sträckan för att träffa släkten. I boken beskrivs även hur de långt senare med motorbåt tog vägen genom Spjutssund vid Långgarn så den vägen är känd sedan länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nog levde de ett hårt liv förr. När jag läste ditt inlägg föll tanken först på när man, före Sotekanales tid, måste segla i små öppna båtar över Soten om man tex skulle till sjukhuset. Idag gnäller vi för att man måste åka förbi Uddevalla sjukhus, och till Trollhättan (NÄL) 3 mil extra om det är något akut. Fast man seglar inte eller ror. Man åker ambulans i minst 110 km i timmen.

Hur var det då att bo på en liten kal klippa mitt ute på Soten, från vilken man vintertid kanske inte kunde komma iland på flera veckor.

Dan Erik Mattson skriver i sin bok Rötter i saltvatten och granit;

Ö kan det inte kallas. Inte Holme heller. Snarare en klippa i havet. Eller skär, för så heter det ju. Klövskär. En obetydlig plats av granit som sticker upp ur Sotens vid vredgat väder fruktade vågor

De små barnen slog man ett rep runt livet på när de var ute och lekte, för att de inte skulle ramla i sjön, enligt vad som påstås.

Berättar om ett par besök på denna svåråtkomliga plats, med länkar till berättelse om livet på ön från en som själv upplevt det, mm. http://thallatha.blogspot.com/2010/03/klavskar.html

post-945-1394236697,5444_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste i Trossen eller liknande tidskrift förra året om att kvinnor förr rodde ut posten en gång i veckan från Sthlm till Sandhamn. Det borde bli runt 30 nm enkel resa.

Kanske var det en gång per månad

Senast ändrad av 666D3 | 01 maj 2011 | 06:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...