Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
LasseBoy

Sjösättningen gick fint, men motorn startade inte!!!

Rekommendera Poster

Som det står i rubriken!

Har planerat allt grundligt, ny bensin. laddat batteriet, verkstan har gjort service och vinter konserverat motorn. Alla säger det är bara att starta och köra.

 

Väl i sjön, så surrar det lite bara när man försöker starta, låter som start motorn inte försöker ens.

Vet ej om den är som en bils och ska låta  dudududu osv...

Vad kan det va som gör att den inte vill starta.

Nästa år provar jag i en stor tunna påå gården innan jag kör nere och förstör en valborg till!!

Motorn är en 60 hp evinrude  årsmodell 1985.

Den klickade inte en gång under hela förra sommaren!

NÅN ?

Måndag blir det till Verkstan!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet inkopplat.. och på rätt sätt?

Har du mätt batteriet så det är friskt och har bra laddning?

Kan det vara någon säkring som gått?

Har du ström i övrigt i båten, huvudbrytare som inte är påslagen?

 

Om batteriet är friskt och uppladdat så ska det låta om motorn, när du vrider om startnyckeln.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att startmotordrevet inte går in i startkransen? Ta bort kåpan och se om svänghjulet går runt. Du vet ju hur motorn låt förra året, ska låta lika i år. Det kan också vara så att du behöver ta ur och göra rent tändstiften. De kan vara fulla av konserveringsolja. Det är inte helt ovanligt efter en vinterkonservering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet laddade jag nästan 1 dygn och alla lampor påå laddan lös då ska det va max, kollade att vindrute torkaren fungerade och det gjorde den. så strömen fungera nog. inte mycke jag kan göra fel där och - pol  och sen in med el nyckeln.

Lyfte på locket och snurrade på den runda saken som antagligen dras igång på mindre motorer, sen satt det på höger sida ett lite mindre kugg hjul under den men den hakade inte fast i den stora som man kan snurra.

Men tror inte den ska haka fast enlight en bild på svarta lådan så sitter den under.

Ska plocka tändstiften i morogn och se om den kan va de, men tycker det borde låta mer när jag vrider om nyckeln.

Vad skulle hända om  plus och minus pool skulle va fel kopplad?

 

 



Senast ändrad av LasseBoy | 30 april 2011 | 18:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torkarna drar så lite att batterikablarna inte behöver ha så bra kontakt som startmotorn behöver. Kolla att batterikablarna sitter ordenligt fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stora hjuler är svänghjulet ich sitter fast på vevaxel/propelleraxel. Det lilla hjulet är drevet på startmotorn. Det drevet sitter på ett spiralskuret drev som gör att när du slår till startmotorn glider drevet upp och i ingrepp på det stora drevet. Kolla att det gör det vid startförsöken. Vad som händer om du kopplar och - fel är jag inte säker på men troligen går startmotorn åt fel håll och kommer inte att tvinga upp startdrevet i ingrepp. Sedan finns det troligen elektronik som inte gillar att bli felkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ett klassiskt fel på motorer efter långa stillestånd bruka vara kärvande startmotor, det första man gör är att knacka på den och sen provar att starta, andra försöket att knacka på den samtidigt som man provar att starta. Brukar fungera i dom flesta fall och sen krånglar inte startmotorn mer förrän efter nästa stillestånd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ditt bilbatteri och testa med detta. Be någon vrida på nyckeln samtidigt som du tittar och ser om kuggkransen hoppar upp på svänghjulet och försöker riva runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är helt säker på att du inte bara har spänning utan också ström fram till startmotorn, du kan koppla startkablar direkt på startmotorn och se att den hoppar till, så kan du också kolla plastbiten på höger sida i färdriktningen som ser till att tändningen hänger med i rätt läge. Det är en liten plastbit kopplad till förgasare och tändförställningen. Har den lossnat eller är trasig så kan det gå riktigt tungt för startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget bra tips,för rätt som så släpper limningen av Magneterna (O då har du problem)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln som går fram till brytaren för ström  (med plast nyckeln) ska det va polen.

Börjar undra vem som kopplat strömmen det står på bägge kontakterna.

Ett full laddat batteri hur mycket ström ger det på ett ungefär ska mäta batteriet tänkte jag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ett tips som har fungerat i alla tider. Det skall naturligvis knackas med förstånd och inte med våld. Lagom mängd knackning räcker oftast att lossa en kärvande startmotor och det är långt ifrån så hårt att något skall gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då menar du nog huvudströmbrytaren kan jag tänka och då är det batteriets plus. Minus är oftast kopplat utan brytare till motorns chassie.

Det finns batteriprovare som mäter kortslutningsström. Är det en sån du menar att du aka mäta med?

Annars är det bäst att mäta spänningen på startmotorn när den drar igång. Då ska inte 12 Volten sjunka mer än ett par Volt dvs ligga på c:a 10V. Har du mycket mindre vilket jag misstänker, mät sedan på batteriets poler. Är det samma spänning på batteriet så kolla med ett annat batteri. Låna ett från bilen t.ex.

Det vanligaste felet när motorn inte drar runt på våren är ett förstört batteri pga att ingen underhållsladdning skett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vart jag nere vid båten, plockade ut stiften som såg bra ut, knackade lite på start motorn, snurrade lite på drevet, provade att start och den försökte start, så antnigen är det batteriet som inte har tagit nån laddning trots att den visat det eller så är start motorn kass.

Spelar det nån roll var makeringen för drevet är det står  typ 10,20,30,40, osv och så är det ett sreck/pil på motorn, ska man vri drevet så att den står rätt mot strecket?

Batteriet jag har är av typen  12v l3 450/750a, hittar inget sådant, går det lika bar med ett bil batteri typ  denna:

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=50651&n=10

Tror det är bättre att byta batteriet , fattar jag rätt så är den från  01 det är ju 10 år....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knacka på du :) Är det inte bättre att lösa problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ett bilbatteri på12V är OK. Eller ett kraftigt MC-batteri. Startar en Harley så duger det till en utombordare också.

Men det får inte vara 10 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då bär det av till harald och köpa ett batteri!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde det på min Johnsson, så hörde jag bara en tung POFF och sen kom det ett stort rökmoln från motorkåpan. :-/

Fick byta delar för flera tusen... så sen dess aktar jag mig väldigt noga för att göra om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju även vara en dålig huvudströmbrytare eller dålig jordkabel.
Fick det felen på förra båten och det var en suzuki -87. Kunde bokstavligt talat vrida sönder jordkabeln.
Allting lyser och funkar men starmotorn vill ha så mycket kräm och då kan inte kabeln/brytaren leverera.
Går ju testa att byta iaf. Går inte på många kronor.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt batteri löste  problemen, ska kasta min batteri laddare åt XXX , för den är nog kass. liak så gammla batteriet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att laddaren är kass. Ett kass batteri har du däremot konstaterat.

Du tänker kanske att när laddaren säger att batteriet är laddat fast du konstaterat att så inte är fallet ska du inte automatiskt döma ut laddaren. Laddaren kan inte bedöma att batteriet är OK eller kass.

De flesta intelligenta laddare lägger på en högre spänning och ser hur batteriet reagerar. Blir det motstånd dvs batteriet tar laddström låter den spänningen ligga på ett bra värde för att ladda, t.ex 14,5V. Börjar batteriet bli fullt sjunker strömmen som batteriet tar emot. När det är ner på ett lågt värde anser laddaren att batteriet är fullt och går ned i spänning till c:a 13,5V som underhållsladdning.

Har man då ett kasst batteri tar det inte laddning trots att spänningen ligger på 14,5V. Laddaren tror då att batteriet är fulladdat och indikerar detta och sänker spänningen till 13,5V. Batteriets ägare kanske kontrollmäter med spänningsinstrument och ser 12,5V när det är obelastat. OK tänker han då och åker ut till båten. Då batteriet belastas med startmotorn händer inte mycket. Spänningen ska mätas på batteriet vid högsta belastningen. Att lampor lyser och tilten funkar betyder inte att det räcker för starten som drar tiofalt.

Ett bra batteri, ofta max tre till fem år, kan man däremot spänningsmäta för att se hur mycket laddning det har kvar. Det finns tabeller för det där urladdat är c:a 11 V.

Kolla med voltmeter om laddaren lämnar sina 14 - 14,5V eller 13,5V på det nya batteriet innan du slänger den. Det är sällan två fel samtidigt på en funktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget så enkelt som dödmans-kopplingen . Min båt uppförde sig som du beskriver och när jag vickade på kontakten och sedan startade var det inget problem. Har faktiskt helt tagit bort den nu.

post-15211-1394236698,5765_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...