Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
MX_Max

Anodbyte Alpha one

Rekommendera Poster

Tjena.

Då jag är lite nybörjare på det här med båtar har jag lite frågor avseende anodbyte på mitt alpha one drev (gen 1).

1. Hur många anoder sitter det? Jag har lyckats identidiera 2 st. En längst in mot skrovet och en på plattan ovanför propellern.

2. Den runda anoden som sitter i plattan ovanför propellern är skruvad med en kraftig insektsskruv från insidan. Efter att jag skruvat loss skruven sitter fortfarande anoden kvar stenhårt. Någon som kan hjälpa mig att berätta hur jag skall göra för att få bort anoden?

Tack på förhand

MVH

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den förliga plattan sitter med 2 st skruvar, plattan på ovansidan och skruvarna på undersidan.

Den runda plattan vid propellern sitter med en skruv uppifrån. Man tar loss gummipluppen på ryggåsen och använder en lång hylsa och spärrhandtag. Ser man inte skruven nere i hålet får man kratsa bort skräpet med en skruvmejsel och försöka suga upp det med en dammsugare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte just min huvudanod. Det blev en del skrapande för att frilägga skruven. Och jag fick köra förlängningsskaft på min insex-nyckel. Exakt passande insexnyckel och lagom kraft så man inte rund-drar skruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hadde själv samma problem. Skrapa runt kanten på anoden den har ärjat fast gänga sen in bulten ett par varv och ta något lång som når ner till skruvskallen och knacka på den lite försiktigt så ska du se att den ramlar, ner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...