Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Gäst kristian l

info om selco

Rekommendera Poster

Gäst kristian l

Hej! har köpt en gammal selco från 70-talet. Skulle vilja veta lite mer om båten men lyckas inte hitta nått på nätet. Nån som vet? :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vilken modell har du? längd? bredd?. hade en selco för några år sen, det man kan säga om skrovet är vell att dom är väldigt flatbottnade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kristian

Hej ! Den är ca: 4.70 L och 1.70 b. Sen har den längst gående soffor bak. kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har samma modell som jag hade så kommer du få sitta med ryggskena och stödkrage hela sommaren ;-) Låter som liknande modell jag hade och de är ruskigt flatbottnade vilket gör att sjöegenskaperna inte är på topp. Minsta lilla vågor och det känns som båten ska gå på mitten, men när det är blankvatten så går det att åka rätt fort.. Styregenskaperna liknar en svävares i hägre farter, så sväng i tid.. Rätt sårolig och smidig båt ändå men som sagt inget för mycket vågor.. hoppas du bor vid en insjö..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kristian l

Hej ! här är bild på pärlan. Ser verkligen fram emot nästa båtsäsong.Fd. segelbåt ägare........kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kristian

nähe!! d ville sig inte :oops: ( har inte hållt på me datorer så länge) bilden kanske är för stor....?kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar på att det är en Selco selsport 15'. Har en dålig bild på en så'n ifrån en katalog 1972, men det är exakt sådana soffor som du beskriver. Måtten stämmer nästan 4,62 x 1,82.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Ingen båt att yvas över. Håller med föregående om att det är ryggdödaren nummer 1. En kompis har en och han säger samma sak. Är lika otäck som dom Crescent båtar som Hans Reich har ritat. 410, 434,465, är rena döden i motsjö. Med oftast stadiga till tusen. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. de e väl lika bra att jag oxå säger nåt. Jag tror att vi snackar om en selco rival här, sprang av en slump på ett gammalt utskick från 1970 som handlade selco. Rivalen skall enligt dem uppgifter jag fick vara 4.66m lång och finns även som delux modell, denna skall vara röd till färgen, och precis som standard rivalen har den längsgående soffor med löstagbara ryggstöd för bäddmöjligheter, även ett kombinerat mahognybord/låsbart förvaringsutrymme för tex tank eller batteri i aktern. lämplig motor 20-65 hk Jag har haft en selco rival en gång i tiden med en 70hk på och aj aj aj va den slog hårt i vågorna, minsta krusning på vattnet så va de bara att välja på att bita ihop och ge järnet och hoppas att de skulle bli lugnare om en stund eller slå av och puttra i 5 knop. Min gjorde ca 40 knop och när de va spegelblankt så var den riktigt rolig, men som sagt inte i motvågor, därimot va den kanon och hoppa i finlandsvågorna med fast då gällde de att man kom från rätt håll i vågorna. Dem där båtarna har nån slagt dubbelbotten som är fyllt med nån gegga som slickar i sej allt vatten som eventuellt hamnar där genom små sprickor eller nåt och ger en extra vikt på x antal kilon. Man kan ju snacka mycket skit om de där gamla båtarna men det vimlar ju av dem så dem kan ju onekligen inte va hur värdelösa som helst, trots allt så har dem ju en viss charm med sina former och det får väl kompensiera en del av stutsandet ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kristian

Tack! tror jag har fått svar på va d är för modell. Selco rival.....det stämmer att den studsar väldigt när det går lite sjö.Tänkte klä om dynorna och ha på lite tjockare skum så man slipper ha ryggskena på sig. (får se om d gör nån skillnad?). Men vilken charm den har!! Väcker fina barndomsminnen till liv.Farsan hade liknande båtar när jag var en liten grabb.Tack!!!!!!! Kristian :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...