Bogus 3 Postad 29 April , 2011 Hej! Funderar på att skaffa en vagn till min Monark 670, men är helt novis på detta med att använda båtupptagningsvagn eller trailer. Har i annonser sett vagnar både med och utan div stödhjul/rullar under båten. Med o utan vinsh. Hur sjösätter/tar man upp båten när det inte finns hjul/rullar under som man kan dra upp båten på? Är det svårt att ta upp/sjösätta en båt som är 670 lång o väger 1600? Det finns asfalterad ramp i närheten. Har enbart tänkt använda vagnen vår o höst. Funkar det med personbil eller måste man ha traktor? Mvh Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 30 April , 2011 En klar fördel att ha ett 4hjuls drivet fordon för att dra upp din båt måste inte vara traktor. Enklast är en båtvagn med kölrullar och såkallad tipp då behöver du inte åka ut så långt i vattnet för att vincha upp båten. Amerikanska trailers så kalade slide on har inga kölrullar då måste hela trailern ner i vattnet så att båten kan glida på. En annan nackdel med sådana trailers är att det är lite svårare att komma åt och bottenmåla båten när den sen står på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 30 April , 2011 Tips: backa aldrig längre ut med vagnen än att vattnet täcker däckes nedre del. Dvs aldrig så att hjullagret blir blött för inget kan förstöra ett hjullager såsom saltvatten. Finns vattentäta hjullager men det är mest i teorin för när hjullagret som blivit uppvärmt genom användandet eller en varm dag körs ut i vattnet kyls detta av fort och varm luft som expanderat skall krympa måste denna volym ersättas vilket då sker enom att vatten tränger in. vattnet får hjälp av vattentrycket att tränga in. Tänk på att i största möjliga mån undvika att sjösatta bilen. Väl fungerande parkeringsbroms, växel i och gärna ett par stoppklottsar som hjälper till. Även om parkeringsbromsen fungerar bra är det snopet om bilen kasar iväg när marktrycket på bakaxeln minskar allt efter som båten flyttas bakåt på vagnen. Har du bakhjulsdrit så funkar det i regel bra med asfalt eller betong, har du framhjulsdrit kan det bli mera sport. Om bilen slirar så släpp bak båten en bit så överhänget ökar. Då blir kultrycket negativt och framaxelbelastningen ökar. Väl uppe så drag fram båten igen. Enklast är med en vagn som har kölrullar och vinsh. Har man gjort detta några gånger är det inget besvärligt alls. Tag gärna hjälp första gångerna så du inte är själv. glöm inte förtöjningstampar i för och akter när du tar upp/sjösätter. Kanske även fendrar ute. Ha motorn upphissad så den inte tar i botten. Ge akt på botten och att fören inte skrapar i någon balk på vagnen. Efterfordonets bruttovikt får inte överstiga det dragande fordonets bruttovikt om det är en 30 vagn Måste då ha en LGF-skylt längst bak på vagnens vänsta sida med spettsen uppåt. efterfordon får inte vara fjädrade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2011 Många tror heltfelaktigt att det går åt så stor bil/4hjulsdrivet för att dra upp en båt på en ramp, En båt i din storlek drar man upp utan problem med en VW golf om inte rampen är onormalt brant. Sedam fick du bra råd om att inte backa ut för långt, och att kunna få negativt kultryck/lyftverkan i dragkroken om du har framhjulsdriven bil. Men detta förutsätter att det är vinsh och rullar på vagnen, så att du kan dra fram båten efter att du har kommit upp på plan mark. Ska du bara använda vagnen vid sjösättning och upptagning på hösten så behöver det inte vara någon avanserad vagn. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser