NiclasV 0 Postad 28 April , 2011 hej, Har precis beställt en ny segelbåt till sommaren. Den kommer ha vindinstrument ST60 och tridata så klart. Men var kan jag hitta en enkel och bra beskriver om hur jag bäst använder vindinstrumentet under seglingen ? I manualerna jag hittade på nätet beskrivs hur jag skall få fram alla data osv men ingen som beskriver hur jag egentligen skall tolka datat som tex VMG eller slagvinkel etc. och hur jag bäst nyttjar dessa under seglingen. Någon som kan rekomendera någon bra beskrivning på sådant. Tack, Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 April , 2011 Googlade tactical sailing using windinstrument st60 och fick runt 750 träffar, men om man blir så mycket klokare på det vet jag inte. Angående VMG så hittade jag en forumtråd som iofs verkar begriplig, det finns tydligen två sorter. Dels effektiv fart mot waypoint i gps:en och dels effektivt fart mot vindögat i vindinstrument. (Tycks enligt forumtråden finnas ett knep - och ett ganska opraktisk sådant - att lägga in och ofta justera en waypoint upp mot vindögat på rejält långt håll??)http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=263175 Borde väl inte behövas några sådana klumpiga trix om datorerna snackar samma språk och vet vad som önskas av dem, kan jag tycka? Klokt besked om tidpunkt för krysslag baserat både på aktuell huvud-vindriktning och position relativt närmsta vägen borde väl vara ett bra önskemål? Nå, hoppas du hittar nåt matnyttigt ... / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 30 april 2011 | 17:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 1 Maj , 2011 Hej Segla med apparent wind istället för true, nu vet jag inte vad för båt du beställt, men på kryssen så borde du kunna ligga på runt 30 grader apparent, (jag ligger som bäst på 26 men detta med intrimmade segel och 8 man på kanten.) Ställ in vinden på knop istället för meter per sekund. Har du tur finns det ett polar diagram för din båt då kan du jämföra hur när optimum du kommer. VMG är velocity made good, vilket kan användas på rayarin instrument för att se hur bra man kryssar, dock tycker jag det är väldig svårt att segla mot detta instrument, lättare med apparent wind och knopen. VMG kan också vara velocity made good mot ett mål om du lägger in waypoints om du tex skall runda en boj ute i havet och har då ingenting med kryss att göra. Viktigast är att kalibrera instrumenten noga innan du börjar annars är det andra meningslöst. Länk till snabbguide för kalibrering : http://comfortbatar.se/wp-content/uploads/snabbguide-för-kalibrering-av-raymarine-v12.pdf Lycka till Carl Senast ändrad av Carlf | 01 maj 2011 | 14:08 Senast ändrad av Carlf | 01 maj 2011 | 14:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser