Kusin-Knase 0 Postad 28 April , 2011 Jag har en segelbåt som sticker drygt 1,9 m, och tänkte gå igenom Stegesund norr om Vaxholm. Är det någon som känner till djupet i detta sund? Jag vill ju inte smälla i ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 28 April , 2011 Kolla på sjökorten som finns på Eniros hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kusin-Knase 0 Postad 29 April , 2011 Tack för Ditt uttömande svar! Men av sjökortet framgår ju inte annat än att det är mindre än tre meter djupt. Och då tänkte jag att någon på detta forum kanske har gått igenom sundet ifråga med ekolodet påslaget. Så min fråga kvarstår: finns här någon vänlig själ som kan upplysa mig om hur djupt det är i Stegesund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 29 April , 2011 Ja du, hr. knase! Man kan faktiskt utläsa av Eniros sjökort att det för den smalare delen av Stegesundet finns en utstakad muddrad ränna med minsta djupet av 2.3 meter, så Peter är mao inte ute och cyklar om du nu ville antyda detta. Är det inte även så att det finns ett sjökort med mindre skala (6142, Vaxholm) över området där du kan utläsa detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2011 Som sagt, det finns muddrad ränna som är ramad (djupmätt med stålbalk) till 2.3 meter. Vid normalvattenstånd. Dvs man bör kolla med SMHI hur vattennivån ligger till innan man dundrar igenom. länk Senast ändrad av Anders_St | 29 april 2011 | 09:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 29 April , 2011 Finns ju t.o.m. en specialare i skala 1:10000 i båtsportkortet att kika på. Men 2,3 meter vid normalvattenstånd? Har inte kortet här, men är inte det en djupsiffra för flera år sedan, så glöm inte att räkna bort landhöjningen, se sjökortet...... Någon som har kortet och ser vad det blir 2011? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kusin-Knase 0 Postad 29 April , 2011 Helt rätt, nu ser jag djupangivelsen: I stand corrected! Så jag tackar och bockar. Djupet 2,3 m verkar för grunt, men å andra sidan brukar väl Sjöfartsverket ha viss säkerhetsmarginal i djupangivelserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2011 Landhöjningen i Stockholmstrakten ligger väl på ca 4 mm per år. I mitt digitala sjökort frå 2002 står det 2,3 m så det borde ju i så fall va 2,25 m nu. När jag går på ställen där jag är tveksam, så går jag sakta. Skadan blir ju inte så stor som om man går på med full maskin. På mina båtar tar ju inte båten nån skada om man skulle smälla på - långkölade kostrar - det är mera skepparn, vars själförtroende kan få sig en knäck och i värsta fall kan han ju slå sig. Å andra sidan är det ju knappast nån omväg att gå runt lite längre norrut (Heter det Kodjupet?)på din väg mot Väddö kanal. Fast du kanske är lite som jag. Tycker om att gå på ställen där du inte gått förut. Ju besvärligare desto intresantare. Jag kom i alla fall igenom när jag gick Stegesund sist, men min L32 stack ju bara ca 1,6 meter. Var det förresten det sundet som bönderna fyllde igen med sten, mot skattebefrielse, för att hindra ryssarna att ta sig in till Stockholm? tommy Senast ändrad av toaen | 29 april 2011 | 11:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 29 April , 2011 Hittade nu mitt båtsportkort: Dra bort 12,4 cm enligt landhöjningen och några säkerhetsmarginaler har Sjöfartsverket nog inte. Tvärtom det är ofta fel, fast just här är det nog mätt nyligen. Djupsiffror följer inte utgivningsår på sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 29 April , 2011 Gick igenom där massor med gånger förra sommaren, ekolodet rapporterade konsekvent 2.2m utom vid ett tillfälle på ett ställe där det var 2.1m. Vet ej hur vattenståndet var då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 29 April , 2011 Jag sticker (eller snarare min båt) 1,85 och använder Stegesundet som en av två standardvägar ut och tillbaks från/till hemmahamnen. Jag går där massor med gånger per säsong och har gjort under många år. Har också ibland tvingats hålla långt åt sidorna vid möte och har aldrig ens reflekterat över vattenståndet. Har ett minne av att lodet aldrig visat under 2,3 m, jag brukar ju inte kolla direkt... Och några oupptäckta stenar lär inte finnas. Jag ger följande råd - kör! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kusin-Knase 0 Postad 1 Maj , 2011 Jag gick igenom Stegesund i helgen, och djupet var 2,2 m, så det var lite svettigt. Någon mer gång blir det nog inte eftersom det var lite väl trångt för min smak. Det blir Kodjupet nästa gång. Det var Oxdjupet som fylldes med sten och annan bråte under århundraden för att spärra infarten till Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Maj , 2011 Bra att det gick bra. Jo det brukar vara trångt i Stegesund. Men kom igen i högtrafik på sommaren med skärgårdbåtar som tutar sig fram mitt i högen med semesterfirare... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 2 Maj , 2011 Stegesundet är ju pittoreskt och så, men ska du vidare norrut över Trälhavet är det en minimal omväg att åka via kodjupet istället. Ska du österut så är det kanske en omväg på 10 minuter. Och det är bättre att vara säker än ledsen, om man ska översätta ett engelskt uttryck... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DehlerMats 0 Postad 5 Maj , 2011 Går du två meter så är det inga problem, har gått där många gånger utan problem och vi sticker 2m, däremot kan det vara trång om saligheten om det kommer Waxholmsbåtar som skall ut o in på bryggorna, att gå för motor är att rekomendera.... även om inte alla gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gube 0 Postad 5 Maj , 2011 Min båt sticker 2,10 och jag gick genom Stegesund 2ggr förra sommaren utan problem och jag tänker gå den vägen, i ett par knop, även i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2011 Rätt så ofarligt att gå på grund när det bara är så man bara nuddar botten. Ingen köl tar skada av så små grundstötningar. Det blir även låg fart pga självbevarelsedriften när ekolodet visar samma som båten sticker har jag märkt. När man väl får grundkänning och man inte befarar att det blir grundare gäller det att inte fastna. En stark motor kan klara båten från att bli stående på grundet. Vrida båten med rodret och full fart på maskin kan fungera. Ger skrapmärken på köl men inga stora krafter på kölbalkar. Att gå på gund kontrollerat skulle jag beteckna som ofarligt för de flesta kölkonstruktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser