saffran11 0 Postad 28 April , 2011 Jag har en Yamarin 540 BR med en Honda 90 BF. Båten är godkänd för 90 hk. Men det var 1991. Jag har inte hittat några viktangivelser för motorn, men antar att det avsågs en 90 hk 2-taktare. Jag kan tänka mig att en 2-taktare väger c:a 30-40 kg mindre än dagens 4-taktare(?). Motorn är monterad som den ska i höjd på akterspegeln. Men jag undrar om den inte borde vara monterad något högre? Vad händer om jag lyfter upp motorn ett par pinnhål? Någon som kan svara på detta? Min båt toppar c:a 30 knop, vid 5.600 rpm. Jag tycker att den borde gå fortare med så pass stor motor. Jag är inte ute efter högre toppfart egentlgen, utan hellre en bättre gång vid lägre varv vid större last. Jag upplever att planingströskeln är väldigt kort.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 April , 2011 Om du har en 17 tums standarpropeller så har du en propellerslip på knappt 10% vid 30 knop. Det är fullt godkänt, ja tom bra för en alupropeller. Hissar du motorn så att plattan ligger över båtbottens förlängning bör varvtalet öka och båten därmed gå fortare på topp och därmed lite fortare i marschfart vid samma varvtal som tidigare. Man kan testa och höja ett pinnhål i taget, men blir hissningen för stor finns risk för kavitation och att motorn inte får kylning då vattenintaget kommer för högt.. Är det bara marschfarten du är ute efter så testa att höja ett pinnhål och prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saffran11 0 Postad 29 April , 2011 Tack för svar! Jag har en standardpropeller, bör jag ha någon annan när jag vill ha en stadigare planing vid marschfart? 4-bladig kanske? Tror du min teori stämmer, dvs att en 2-taktare väger mer än en 4-taktare? Är det något speciellt man bör tänka på när man lossar bultarna för att höja motorn? Jag har tillgång till block och talja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 April , 2011 Har haft en sån båt fast den lite uppdaterade varianten som istället hette 5400. Visserligen är Honda 90 känd för o va rätt trög men 30 knop låter lite. 5400 är lite tyngre och hade en uppgiven toppfart som var ca 3 knop lägre än för 540 med samma motor. Min gjorde med en Yamaha 90 hästars tvåtaktare strax under 35 knop vid 5500 rpm med alu-propp o AV-plattan längs botten. Yamahan är visserligen närmre 50 kg lättare än Hondan. Hissade sedan fullt, AV-plattan 55 mm över botten, och satte på stålpropp, en Stiletto Advantage. Den gjorde då 38 knop med både 15 och 17 men det skiljde 400 rpm på toppvarvet och 15 hade bättre ax så det blev mest den som satt på. 17 gav förmodligen bättre bränsleekonomi men det hade jag inte möjlighet att mäta. Båten blev oxå betydligt trevligare att köra. Ett hål kan du nog flytta upp motorn men knappast mera, aluproppen var tämligen hopplös med 55 mm höjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser