Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
mrsoft

Problem med att få loss växelhuset.

Rekommendera Poster

Hej

Har en johnson 50 hk-98. Har problem att få loss växelhuset. Har lossat de 5 bultarna i den nedre regionen men får bara ut det ca 1-1,5 dm sedan tar det stopp. Antar att det är en bult längre upp men jag hittar ingen.

Någon som kan hjälp mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skruvat loss växelföraren? Det är den stång som går från vippan där växelvajern är fäst  till staget som går ner till växelhuset. På min motor, en 1983'a sitter det en liten skruv under forgasarna som skall lossas.

Senast ändrad av Faderullan | 28 april 2011 | 14:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Tycker det är konstigt att den kommer loss så pass mkt som 1-1,5 dm ändå för att vara bulten under förgasaren för då ska den bara lossas nån/några cm vad jag förstår av diverse forum.

Som ni märker är jag nybörjare i ämnet och behöver all hjälp jag kan få. Båten ska vara i till midsommar! :)

håller med om att nr 52 ser delad ut. mkt konstigt. Kanske har tagit vatten över huvudet men jag tänker inte ge upp ännu.

hjälp?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att dragstången ser ut att vara delad är bara av ritningstekniska skäl för att hålla ned bildstorleken. Axeln (nr 33) på bilden är delad av samma orsak, där syns det tydligare hur ritaren tänkt.

Att växelhuset går att dra ut så långt beror  på att växelreglaget uppe vid motorn är maximalt utdraget samtidigt som dragstången är i sitt yttre läge i växelhuset. När du får loss det hela skall du vara försiktig så du inte vrider dragstången, den grundjusteras genom att gängas in eller ut. I verkstadshandboken finns mått på hur man grundinställer den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...