Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
bjarfen

Lämplig propeller flipper 570 med yamaha 90

Rekommendera Poster

Nån som kan rekomendera en bra propeller till min flipper 570 med yamaha 90 från  -04?

Läste även en insändare (länkad till engelsk sida!)om att byta munstycken på denna motor för att få den något blänslesnålare (ca 10%) och få upp varvet med ca 100 till 300 varv? Nån som har bytt till dom munstyckena? Eller vet om man kan köpa dom i Sverige?

Mvh Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen propp alls nu så skulle jag börja med en orginal Yamaha alu-propp med 17 stigning o se vad det ger för fart o varvtal. Sen kan man ta det därifrån om det behövs. Minst 5200 rpm vill motorn varva om den inte ska kännas trött är mina erfarenheter.

Den andra biten har jag inte hört talas om men att byta till mindre munstycken nu när vi snart står inför en övergång till E10 känns inte 100. Har själv haft en sån här snurra och den gick mycket bra precis som den var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det sitter en 17 tummare på nu, men jag hittade en till 17 och en halvtums propeller i mitt källarföråd i går. Vet inte vad en halvtum kan göra för skilnad?  Båten varvade bara 4800 och gjorde 30 knop enligt tryckloggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 knop och 4800 rpm låter trögt, min rek på 17 att börja med baserade jag på att den skulle göra runt 35 knop men det kanske var väl optimistiskt. Är du säker på att motorn verkligen ger full effekt? Öppnar förgasarna fullt när du har handtaget i botten? Är allt OK så är ju 17 för stort o du behöver ner till en 15. Nån som vet vad 90 hästar på en 570 brukar ge för fart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

runt 36-37 knop kommer den att göra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en 575a med en Mariner 90HK -99a och en Ballistic 21a

Varvar 5500 med 3 pers. Farten blev ungefär densamma som med 19 tum ca 37 gps knop.

Om du bor i närheten av Öregrund Kan jag hjälpa dig att testa mina Proppar på din båt.

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik! Har sommarstuga ute på Gräsön:) men flippern är i Stockholm. Finns det någon tabell där man kan se vilka motorer/propellrar som har likadan axel? Läste i går en till salu annons om en propeller  på blocket och där stod det faktiskt vilka utombordare den passade till!

Mvh Tomas

post-15192-1394236698,2163_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han inte åka ner till båtklubben i helgen men jag ska försöka åka ner i veckan för att ta bort luftburken, för man borde ju se direkt om spjället öppnar helt när man har full gas på reglaget?

Motorn nyser och tjuvstannar vid körning på lågt varv även när den är varmkörd. Slår förövrigt i en skvätt red oil i trycktanken varje gång. Hällde även i STP rengöringsmedel i år men det har inte heller gjort någon skillnad. Kan det vara så att det ojämna tomgången påverkar toppvarvet? Har inte vågat  ge mig in på rengöring av förgasarna med ställbara munstycken.

Har fått ett väldigt utförligt svar här på marinan för några år sen... hur man ställer munstyckena efter rengöring då jag har en till båt med yamaha 90:a-97(den har samma symtom men den varvar mer) Det mejlet har tyvärr försvunnit!

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn satt på en liten lätt  hembyggd ht- båt (det var en spännade provtur;) en säsong när jag jag köpte den för 5 år sen och flippern är ju relativt lättdriven och den är ganska sparsamt använd, så hästkrafterna borde ju finnas kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som du har nåt problem med din motor, troligen med bränsletillförseln. En 17 räcker till ungefär 35 knop vilket ju verkar va i underkant av vad en 570 presterar med 90 hästar. När motorn går riktigt kan det kanske  t o m va aktuellt med en 19.

Det finns inga ställbara munstycken på denna motorn, både hög o lågfartsmunstyckena är fasta. Är det spjällänkaget du menar så är det väldigt lätt att ställa in då man gör det med stängda spjäll. Instruktioner för detta o hur du rengör förgasarna kan jag nog fixa fram om du behöver.

4500 - 5500 är fullgasvarvet men av egen erfarenhet så blir motorn trög om den inte får varva minst 5200. Proppade min till allt mellan 4600 - 5900 och tyckte den gick bäst om den fick varva 5500 - 5700 rpm med lätt last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Förkännedom så har denna motor  ställbara blandarskruvar för lågfart , nyser o spotar motorn på tomgång står dessa för magert prova å skruva ut dessa 3st skruvar 1/2 varv för resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller oxå har man andra problem, vilket brukar va det vanliga om man behöver frångå orginalinställningarna på blandningsskruvarna. Att skruva på dom lär inte heller ge dej nåt av farten o varvet du saknar då de enbart påverkar blandningen på tomgång o strax däröver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar gärna emot intruktioner för rengöring o inställning. Jag har fått mejl om hur man gör detta genom maringuiden typ -05 då min andra yamaha 90:a från 97 nyser o tjyvstannar men den varvar i allafall ca 5200 på den båten (17 o kvart tums yamaha propp på den). Mejlet försvann tyvärr den gången från min dator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka mej ett meddelande med din mejladress så kommer det grejer. MGs mejlfunktion kan inte hantera bilagor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...