saffran11 0 Postad 28 April , 2011 Jag har en Honda BF 90, -01. Förra året började problemen att få i backen. Det bara skorrade. När motorn blev varm, så började backen att fungera. Nu, i år, så fungerar det inte alls. Bara skorrande ljud. Är det någon som vet vad jag kan göra själv utan att lämna in motorn till verkstad. Jag har spänt vajern utan märkbar skillnad. Jag hade lite dåligt med motorolja, knappt så det syntes på oljestickan, finns det något samband? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 April , 2011 Innan jag kontaktade en verkstads skulle jag göra en grundinställning av växelreglaget. Kolla i instruktionsboken hur reglaget skall kopplas inne i motorn vid nyintallation. Jag skulle lyfta av växelvajern inne i motorn och vrida på växelhävstången i fram och backläge (vrid propellern samtidigt med exempelvis foten så att växellägena går i). Då känner du om den greppar i fram respektive backläge. För sedan växelhävstången till neutralläget och känn att propellern roterar fritt. Nu är det läge att kontrollerar växelreglaget med vajrar och dess funktion. Lägg i framläge på reglaget och mät hur långt vajern rört sig inne i motorn. Tryck på vajern inne i motorn och känn att den sitter fast i reglaget. För reglaget i backläge och gör likadant. Om allt är ok, ställ reglaget i neutralläget och justera varjern så att den kan monterars på växelhävstången utan att den behöver flyttas. Principen är att växelvajern skall anpassas till växelhävstången och inte tvärtom. Det finns dock ett glapp i växelvajern och det gäller att finna ett läge mitt i glappet. Funkar det inte efter detta finns feler sannolikt i motorn inklusive dess växlingsmekanism. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saffran11 0 Postad 28 April , 2011 Tack för tipset. Jag ska börja med förslaget. Men, oljetrycket har inget samband? Det konstiga är ju att det har fungerat helt och fullt förut, och nu inte alls. Eller är det inte konstigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 April , 2011 Oljetrycket indikerar bara att motorn får smörjning och har ingen koppling till växelhuset och dess växlingsmekanism Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saffran11 0 Postad 2 Maj , 2011 Hej igen. Satt och bläddrade i instruktionsboken, men hittar ingenting om hur man gör en grundinställning. Någon som vet om man kan hitta dessa uppgifter på webben? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser