jojosurf 4 Postad 28 April , 2011 Jag håller på att renovera och ska sätta vinschar och avlastare på rufftaket så att man kan hantera segel från sittbrunnen. det kommer att leda till att tampar kommer att täcka kompassen till höger (se på bilden, hålet). hur löser jag det så att tampar inte täcker kompassen eller ska jag täcka den där hålet och göra ett nytt hål på annat plats?. Skulle vara toppen om det fanns annat lösning så att tampar inte täcker kompassen även om jag inte behöver flytta kompassen. Har ni bra lösningar? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 April , 2011 Vi hade kompassen precis så på en av våra förra båtar, en Accent. Och wincharna ovanför som du tänker ha. Det var faktiskt inga problem. När vi använt winchen lade vi bara tamparna på taket och där låg dom för det mesta snällt. Till och med när de hängde ner så brukade de lägga sig på sidan om kompassen och det var väldigt sällan vi behövde luta oss fram och ändra på tamparna. Ta och prova ett år innan du ändrar något så får du se hur det går. Kolla bara så att inte winchen stör kompassen. Senast ändrad av ciaraud | 28 april 2011 | 09:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 28 April , 2011 Jag sydde en påse av kapellväv och fäste till höger om kompassen. Där stoppade jag ned fall och andra tampändar som inte användes under seglingen. De få tampar som jag behövde snabb åtkomst till fick hänga fritt, det gick bra att läsa av kompassen i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 28 April , 2011 Fint! Då låter jag det vara. Tänkte inte på att vinsch kan störa kompassen. Vi får se vad resultat blir sen när allt är på platsen. tackar! /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2011 Jag skulle heller inte flytta kompassen i första läget. Om tamparna hänger ner över kompassen spelar ingen större roll. Med alla de moderna navigationshjälpmedlen som bygger på GPS så är det sällan man ens tittar på kompassen. Det enda som kan va lurigt, som Cia sa, är om något stör kompassen. Tex skotvinchen. Om kompassen störs av något som sitter fastmonterat kan man justera kompassen, så att det blir så bra som möjligt och därefter upprätta en diviationstabell som visar felvisningen på ett antal kurser. Om man inte kan justera kompassen själv då finns det folk som gör såna jobb. Man kan ju i enklaste fall gå några enselinjer åt båda hållen en relativt vindstilla dag, helst när havet ligger som en spegel. Om man går ett antal enselinjer får man till slut en ganska skaplig diviationstabell, som man kan använda den gången som de andra elekroniska hjälpmedlen slutar fungera. Man borde naturligtvis segal enbart efter kompassen och tillämpa navigation med pappersjökort nån gång ibland. Men på sig själv känner man andra - påstås det. Jag har inte navigerat på det gamla viset sen jag köpte min första GPS i början av 1990-talet. Något som är lurigare när det gäller att störa kompassen är sånt som man lägger i närheten och som är magnetiskt på något vis. En kniv eller bergkilar som man lägger strax intill kompassen, eller om man ställer tex en radio där. Eller gör som jag gjorde vi ett tillfälle. Hängde upp en högtalare på insidan skottet där manöverpanelen till autopiloten, med sin fluxgatekompass satt på utsidan, ett par cm från högtalaren. Jag har själv monterat bort kompassen hel och hållet (åtminstone tillfälligt) från den yttre styrplatsen för att jag satt en plotter där. Jag har ju en kompass vid den inre styrplatsen en handpejlkompass och en pejlkompass i kikaren. Det är väl den sistnämda som man tittar på vid tillfälle. Dvs varje gång man kollar på nåt i kikaren. Behåll du kompassen där den sitter, men kolla att den visar någorlunda rätt. tommy Senast ändrad av toaen | 28 april 2011 | 16:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 April , 2011 Det bör inte vara något problem med wincharna. De brukar vara byggda av omagnetiskt material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser