Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
shoei

Vaxa nymålad båt?

Rekommendera Poster

Jag ska måla om båten om ett par veckor med internationals 2-komponentsfärg. Ska man vaxa båten efter lackeringen så att den inte blir ful/blek lika snabbt? Finns det någon nackdel med att göra det?

Funderar i så fall på att använda Lahegas 2-komponentsvax, 37 A B. Vad säger ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får vara lite försiktig med att vaxa nymålade ytor. Färgen behöver få härda ordentligt innan man går på med polergrejerna. Kanske det står i instruktionerna till färgen hur länge den behöver härda, men om jag skulle gissa så bör det nog gå några dagar i alla fall. Om båten står utomhus tar det förstås längre tid, härdningen går ruskigt mycket fortare vid lite högre temperaturer.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok förstår. Men så länge färgen har härdat ordentlig så finns det bara fördelar med att vaxa? Läste någonstans att vaxet drog till sig smuts och att det inte alltid vad bra att vaxa en nylackad yta... men jag tycker det låter lite konstigt. Man vaxar ju nylackade bilar.

Ska man polera ytan också? Även fast den är nymålad? Jag har ingen masikn så jag tänkte göra det för hand. Kanske är värt att köpa en maskin till och med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ytan bara är porfri och blank efter lack så vinner du inget på att polera den, däremot så tror jag absolut att det lönar sig att skydda lacken med vax om den bara fått härda ordentligt först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan med gott samvete vänta ett år med vaxningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack. Lite olika bud men det låter som att färgen inte hinner ta någon skada på 1 år iaf. Ska kolla lite härdningstider så får jag se hur jag gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en helt ny båt som inte vaxades förra året och det var mycket jobbigare att få den ren i år än vad det brukar vara med mina båtar.

Vaxen gör att skiten inte får fäste på samma sätt och skyddar den nymålade ytan. Jag skulle vaxa och skulle gjort det förra året också om jag inte brutit båda armarna precis när jag skulle börjat med det. Nu är armarna läkta och båten vaxadlaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju en väldig skillnad på gelcoat och tvåkomponentsfärg. Dessutom var väl Cia´ s skrov ett eller kanske två år ifjol.

Om man skulle va lite skämtsam kan man ju säga att det första man gör när man bygger en båt är att vaxa, efter släppmedlet målar man båten med gelcoat och först efter det laminerar man upp skrovet. Skulle misstänka att man polerar över skrovet det sista man gör innan leveransen. Blank och glansig yta ger nog mer intryck på många än ett väl utfört hantverk som inte syns.

Nu var det ett tag sen jag målade en båt med tvåkomponentsfärg, men jag har för mig att jag läste nånstas att man inte skulle vaxa den nymålade ytan första året.

Jag skulle för min del vänta tills nästa vår.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då väntar jag nog ett år för säkerhets skull. Båten hinner nog inte bli så sliten under den tiden. Tack för hjälpen!

Senast ändrad av shoei | 28 april 2011 | 13:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo då - den kan allt bli sliten ganska snabbt. Lägg den förtöjd mot berget utan att fendra av och jag kan garantera att färgen blir rätt sliten. Det gjode nåt av mina barn första sommaren efter att jag målat om min bohusjulle. wink

Eller som den första båten jag målade. Efter ett par år var det en kille som lånat en gamal eka för att ro ut till en ö mitt i hamnen. När han la tillbaka båten förtöjde han den ganska slarvigt, så den låg och högg i min båt. Det blev en förfärligt massa märke och jag anmälde skadan till försäringsbolaget.

Den lokala skaderegleraren hade ett förtag som målade om båtar. Han tittade på skadan och skrev i sin rapport att efter som båten var målad kunde det inte betraktas som en skada. Det var förreste skaderegleraren som lånat ekan och förtöjt den slarvigt så att den låg och högg i min båt och inte förorsakade nån skada. Fast det såg väldigt fult ut.

Så nog katten kan det gå fort.

Men i inget av fallet hade det hjälpt med vax.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade vaxat båten efter några dagar, tror knappast den skadar. Flytande hårdvax mao lackskydd,lackkonservering (olika ord samma sak) kommer göra att båten blir mer lättvättad till hösten.

Lahega har bra produkter och produkten kommer förhoppningsvis sitta kvar till hösten. Använd rätt maskin eller lägg på för hand så kommer du inte skada något. Det viktiga är att lacken hinner härda. Tycker med fördel att du kan polera båten också för att få upp glansen men då med förutsättning att den är målad med roller och inte sprutat. Om du kan konsten att polera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...