Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Hobybo

Askeladden 14 bombeslag

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en Askeladden 14 Segelkombi med aluminiummast och bom. Inser nu att ett beslag saknas för bommens infästning mot masten. Det är ett fyrkantigt hål i bommen och det ska nog vara en knutled och ngn form av fäste i rännan i masten.

Är det någon som vet var man kan få tag på denna eller har en. Likaså, om det nu inte finns att köpa, lite mått eller bilder så får jag försöka tillverka en.

Hälsn Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan troligtvis hjälpa dig med lite mått och bilder inom någon vecka. Jag ska överta en Askeladden 14 segelkombi och väntar bara på lämpligt tillfälle att ta hem den. Mast och bom ska finnas till båten så förhoppningsvis finns även det beslag som du saknar.

Däremot så saknar jag segel till min båt och det verkar vara svårt att få tag på begagnade segel till denna modell. Därför tänkte jag att du kanske kan hjälpa mig med måtten på storsegel och fock (om du har segel till båten vill säga) och eventuellt någon bild så att jag kan se om det finns segel till någon liknande båt som skulle kunna passa.

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ytterligare en nybliven ägare.
Jag hittade segelmått på webben:
http://fareastsails.com/orders/2600703palterje/2600703palterje.html

Min båt är komplett, jag kan ta ett foto på beslaget. Jag har en nyare modell med aluminiummast. Det är en travare med en fästskruv och en ledad fyrkantig metallpinne som ska in i ett hål i änden på bommen. Travaren sitter i rännan på masten och kan skjutas upp till önskad höjd och låsas fast med skruven, därför så är nog inte måttet på seglet så kritiskt, plus minus någon decimeter funkar säkert.

Hälsningar Björne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte nya segel till min i våras - men gjorde dem lite större än original - framför allt focken, så det blev bättre balans i seglingen. Jag är supernöjd, men inser att focken skulle kunnat vara ytterligare lite större. Köpte dock AP200-väv, så den lär väl hålla i 10 år...   Storsegel  P = 4,45 E = 2,25     Fock LT = 3,500 LP = 1,575 (dvs största bredd, mätt vinkelrätt från förliket) Avståndet halshorn - LP-punkten på förliket: 63 cm
OBS! Det är SUPERviktigt att detta kommer rätt eftersom man inte har möjlighet att justera skotpunkten. Kommer halshornet fel så drar det antingen för mycket i akterliket och för lite i underliket eller tvärtom.
En tumregel är att en förlängning av linjen skotpunkt-skothorn ska dela förliket på mitten. Fäst en lina mitt på förstaget och dra den till skotpunkten, så vet du vad du har att spela med.  OBS att seglet inte går ända upp i topp och att segelmakaren kanske behöver aningens spelrum, så lämna 5 cm marginal.

Däremot börjar mitt bombeslag (gamla modellen till trämast) att ge sig - så hittar du fler beslag, så tipsa mig.

Vore kul att köra en eskadersegling nån gång - det är så få Askeladden man ser ute på sjön - man ser dem mest på land eller vid bryggan Men de tål ju egentligen ganska mycket sjö och är man några stycken som håller koll på varandra är man inte hjälplös om man råkar segla in lite för mycket vatten...

Senast ändrad av Krusbjorn | 05 augusti 2011 | 23:23

Senast ändrad av Krusbjorn | 05 augusti 2011 | 23:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att hitta en tråd om Askeladden 14. Jag har växt upp med en sån och den finns fortfarande kvar i familjen, dock så har den legat upp och ner på land i bra många år nu. Eskadersegling låter som en kul idé, vart skulle man ha den nånstans? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att lägga ner nödvändiga timmar på att få båten i skick igen för att vara med på en sån tillställning.

/Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår Stockholms skärgård runt - början o slut en liten bit ut i mellanskärgården, men dit det fortfarande går att komma med bil o släp för den som så vill. Nånstans på Värmdö - Sollenkroka? Stavsnäs? Björkviks brygga?

Tänk att glida in i Sandhamn en sommakväll med en flotta Askeladdar och beblanda sig med stekarfolket... (fniss)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En riggverkstad ska nog kunna hjälpa dig med beslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...