Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
andtom

Plastpest, inget att bry sig om?

Rekommendera Poster

Vad tror ni?

Jag läste just tidningen Till Sjöss som Stockholmradio skickar hem till mig. I en artikel om båtskrotar påstås att KTH undersökt hur länge en plastbåt kan ligga ute i naturen innan den är nedbruten.
25000 år var siffran som nämndes. Om detta är sant måste det betyda att plastpest endast är en kosmetisk fråga men ändå uppmålas som en fara av de som säjer plaster och kompositer.
Igår läste jag förvrigt att hundratusentals tar kolestolsänkande medicin helt i onödan. Kan möjligen andra marknadsförare gått på samma kurs.

Ovanstående gav förövrigt följande resonemang runt plastpest: Jag har läst att det bildas blåsor av osmotiskt tryck och vätskan i blåsan löser sakta upp den närliggande plasten. Men om blåsan spricker bör det väl bara vara vatten eller luft i hålet efter blåsan, så att ev.  nedbrytning stannar upp. Borde det alltså inte vara bättre att inte täta och stänga in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... steget mellan försvagade konstruktioner pga plastpest och total nedbrytning är väl ganska långt. Vill inte påstå att det är bara en kosmetisk fråga men som vanligt får man väl sila informationen en del.

Kommer ihåg för några 10-tal år sedan då det var mycket larm i båttidningar om plastpest och att man riskerade tappa kölen på varenda gamma segelbåt. Men hur många känner du som tappat kölen? Om man nu har konstaterat att man drabbats av plastpest så är det bäst att åtgärda saken men som man tidigare ofta resonerade att man till varje pris skulle behöva epoxibehandla friska båtar för att slippa problemet tycker iallafall jag är en överdrift.

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl dessutom stor skillnad på att ligga i naturen och vara delvis nedsänkt i ett salt hav. Vatteninträngningen i laminatet går garanterat fortare under tryck, jag har i alla fall aldrig hört talas om en båt som fått plastpest ovanför vattenlinjen där det bara stänker och regnar.

Dock tror även jag att hotet ofta är överdrivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Sverige är vi väl ganska förskonade från plastpest och det beroende på att vi tar upp båtarna över vintern. Då får det vatten som plasten eventuellt sugit åt sig, torka ut..

Att en båt som ligger på land drabbas av plastpest, ligger nog långt inne.. även om det tar 25000 år.
Snarare är det väl så att plasten torkar ut och förstörs den vägen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också övertygad om att debatten om plastpest är överdriven.

Men så är det ju i många fall.

Det kommer en rapport som säger nåt. En eller flera jornalister får tag på rapporen och skriver om det. Ämnet tas upp i varje nyhetsändning i alla radio- och TV-kanalers alla nyhetsändnigar i vissa fall en eller två gånger i timmen. Efter ett mycket kort tag trängs budskapet ut av en ny rapport, olycka, krig eller katastrof och ett och annat bröllop.

Tar man allt som påstås på fullt allavar utan att sätta in det i sitt rätta sammanhang, så är det livsfarligt att leva. Det var egentligen lika bra att ligga kvar i sängen och aldrig någonsinn stå upp.

Å andra sidan behöver man inte ligga kvar i sängen många dar, under förutsättning att man är i ett sånt skick att man kan resa sig och komma upp på benen, om än med stor möda, innan man får allvarliga problem. Det är ju bl.a, därför man kör upp nyoppererade patienter så snart det överhuvud taget går.

Äger man tex en båt som ju har ett stort ekonomiskt värde för ägaren och man inte har den rätta kunskapen, så får ju många skrämselhicka om man hör något så förfärligt, utan att riktigt förstå vad det handlar om.

Det finns ju båtar som har drabbat mycket allvarligt, men i många fall är det frågan om petitesser.

Köpte själv en båt som var drabbad av böldpest på nedre delen av kölen. Jag såg det när jag kollade på den. Säljare hade ingen aning. Prutade naturligtvis ner priset, då båten i övrigt var ok och väl så det och precis det jag sökte. Problemet visade sig va betydligt värre än jag trott från början. La ner ganska mycket jobb och alldeles för mycket pengar för att få det fixat.

Hade jag inte gjort någonting hade båten hållit mig ut.

tommy

halvdöd wink

post-945-1394236688,147_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halvdöd eller halv levande?

Jag brukar använda det gamla talesättet Att bli äldre är inte så tokigt om man jämför med alternativet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halvdöd, me ändå - förhoppnigsvist - helt levande. Fast naturligtvis med de begränsningar som kommer efter hand.

När jag fixade böldpestproblemet 2006 på min förra båt, trodde jag att jag skulle kunna segla den i max 15 år. Inte pga av båten, utan pga skepparn. Det blev bara två. I dagsläget har nog den tänkbara återstående tiden för mig att segla, reducerats till 10 år. Dels skall man ju kunna hantera båten så att man inte utgör allt för stor fara för andra och del är det ju bra om man överhuvudtaget vet var man är.

Om jag skulle upptäcka böldpestproblem på min nuvarande båt, (en motorseglare med invändig styrplats till skydd för min något bräckliga lekamen wink), skulle jag nog strunta i dem. Jag har visserligen inte skrapat ner bottenfärgen, som egentligen är nödvändigt, men när jag hade den på land förra våren kunde jag i alla fall inte se något.

På den förra båten sytes problemen tydligt trotts att den var ganska fin i botten och med ny bottenfärg. Möjligtvis var det när den tidigare ägaren bottemålade inför sjösättningen ett par år tidigare och fick se blåsorna, som han fick hjärtinfarkt och dog.

Fast det var kanske för att de var slät och fin i botten, som blåsorna på ett begränsat område syntes så väl.

tommy

post-945-1394236688,2576_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...