frejo 0 Postad 27 April , 2011 Jag har en rak axel med någon form av gummitätning. Hur ska man underhålla den? Något man ska tänka på generellt med raka axlar? /frejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 28 April , 2011 Ser din tätning ut så här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 29 April , 2011 Inte riktigt. Ska ta en bild i helgen och lägga upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 29 April , 2011 Jag antar att det är en sk. black jack du har. http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?sok=&id=1485&kid=95&q=1&s=&o=0&l=20&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.html Som dom skriver på Drevias hemsida så dom i stort sett underhållsfria.Jag brukar klämma in lite fett. Och det viktigaste; att direkt efter skösättning klamma lite på den för att släppa ut luften ur axelhylsan. Senast ändrad av No_jah | 29 april 2011 | 13:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 April , 2011 Varför antar du att det är en Black Jack? Om det är en gammal tätning är det snarare större chans/risk att det är en historia med fett eller olja och simmeringar, och i så fall är det ett visst handhavande och ett underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 29 April , 2011 Jag antar det iom. att trådskaparen skriver att det är en gummitätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 2 Maj , 2011 Självklart glömde jag ta en bild nu helgen. Glömde till och med att titta närmre på den i all stress inför sjösättning. Men visst tycker jag mig känna igen denna Black Jack (har den fått sitt namn efter en annan sorts gummitätning tro?). Man ska alltså klämma lite på den efter sjösättning? Men hur fettar man in den? /frejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 2 Maj , 2011 När du klammer ihop den så blir det en liten glipa mot axeln och då kan du trycka in lte fett, det är mest för att det inte ska gnissla. När du klämmer ihop den efter sjösättning så är det bra om du har en trasa eller dylikt, för det kommer spruta lite vatten. Vitsen med att klämma efter sjösättning är att släppa ut luften ur axelhylsan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser