Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Styrman

Masten på

Rekommendera Poster

Jag vet att det finns en tråd i detta ämne sedan tidigare, men skulle villja läsa mera. Jag tar upp min Comfort 34 med masten på i år, har en stadig vagga och tänker ha lite slack på vanten samt två pressar med ev.snitt på dessa. Detta enbart för slippa detta eviga slit och slitage med riggen. Jag har inte hört att det skulle vara mera skador inom tex Gbg regionen. Jag inspekterar riggen med båtsmanstol (två fall) samt kikare, sedan har jag tänkt att ta ner masten vart 3:e år det borde räcka. Kom gärna med lite mera förslag och åsikter. Mvh Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en susning om hur en mast på en Comfort 34 ser ut men jag skulle för säkerhets skull försäkra mej om att det inte finns vatten stående i masten som kan orsaka köldskador. Får uppfattningen av att du har rätt bra pejl på vad du gör tex att slacka vanten och sånt...de där kommer att gå kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Styrman

Tack! Det finns inga möjligheter att vatten skulle kunna tränga in , men vad jag möjligen skulle tänka mig är slitskador och dessa har jag garderat mig med en extra stadig vagga, samt översyn med båtmanstol med dubbla fall. Mvh Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har hört så ska man absolut inte ha masten på när man tar upp båten. Det blir otroliga spänningar i skrov och beslag m.m. Båten ligger ju förmodligen i en vagga och har ingen chans att röra sig som den gör i vatten. Lossar du vanten så blir det ännu värre när det blåser och skrov & beslag får mer stryk med häftiga knyck & ryck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...