Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ulfa

Erfarenheter Flipper 700 / Uttern 6300

Rekommendera Poster

Hejsan, skulle vara tacksam för erfarenheter gällande ovan båtar. Ris såväl som ros. Tack på förhand. /Ulf :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst svante_raptor

Hej Ulfa! Kanske detta är ett inlägg som Du skall bortse ifrån, men jag skriver ändå någon rad eftersom jag tycker att jag ändå har fragment till en synpunkt i frågan! :lol: I våras var jag nämligen i valet och kvalet mellan Uttern 6300, 6200 CC och Flipper 620/700. Hela kalaset slutade med en uttern 6200 CC. Mina erfarenheter var att i jämförelse mellan de två uttrarna så vann 6200:an överlägset. Betydligt bättre i sjön, modernare snitt och upplevdes betydligt mer fast i köttet än 6300:an. (Möjligtvis för att 6300:an av naturliga förklaringar är en äldre båt än 6200:an och följdaktligen med fler gångtimmar på nacken... Obs! jag vet att 6300:an tillverkades även när 6200:an gjordes och skulle kunna vara lika ny/gammal, men de flesta är ju från -85 till -91 och så även de som jag tittade på... Vad gäller flipper så har jag aldrig åkt eller kört en 700:a, har bara en bekant som har en.... 620:n dock har jag både kört och åkt och det var oxå en trevlig bekantskap. Dock gick den inte alls lika gôtt i sjön som uttern, samt att den kändes mindre/mer opraktisk. Om jag läser mellan raderna i dina önskemål, så förmodar jag att du vill ha dom x-tra decimetrarna en 6300 eller 700:a kan ge i jämförelse med de två 6,2-metersbåtarna jag nämner. Då kanske det är ointressant att jag vill tipsa dig om 6200:an, men jag tycker ändå den är värd att beakta. Du får ju allt som du skulle få i den största av de omnämda båtarna (flipper 700) Du har 2 2 kojplatser, pentry, vask, kyl, värme och porta-potti. Dessutom betydligt behändigare med snurra och mer praktiska trailer-möjligheter. Återigen/Slutligen... Jag rekommenderar 6200:an som ett alternativ; suveräna gångegenskaper, god kvalité och kompletta förutsättningar. Att den dessutom är snygg som få i storleksklassen är ju bara en bonus... :-tackar //S-r

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har haft en Flipper i tre säsonger och har nästan bara gott att säga. Den är perfekt om man är enbart två vuxna eller två vuxna och mindre barn. Akter soffan går alldeles utmärkt att bädda om till en säng. I min Flipper hade jag en VP151. March farten var 18-20 knop och toppade 25 knop ( Lite beroende på hur fulla vatten- och bensintankarna var). Om du hittar en Flipper med 290 drev skall du tänka på följande: När du provar båten skall du tilta upp drevet till max och låta det vara så i minst 10 min. Sen skall du kontrollera att drevet inte har sjunkit ihop. Har det sjunkit finns risken att du har en läcka i någon av hydralslangarna eller om du har riktig otur har pumpen pajat. Det första alternativet kostar någon/några hundringar medans alternativ 2 kostar ca. 10 000:- att åtgärda. Men i det stora hela kan jag med gott samvete rekommendera dig att köpa en Flipper 700. Är det något du undrar över kan du gärna mejla. // Granen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...