Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
jstack

Metallband botten plastbåt

Rekommendera Poster

Jag har en gammal enkelskrovs plastbåt rodd/motor av okänt fabrikat/ålder.
Den har ett metallband skruvat i kölen, men det behöver bytas.
Skulle vilja ha rostfritt eller mässing (tror jag...)

Var kan man köpa sådant?

/JS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en bohusjulle i plast för ett antal år sen, där man också satt på ett halvrunt plattjärn för att skydda kölen. Plattjärnet var ganska upprostat och en del skruvar hade rostat av. Tog loss järmet och slipade rent vid skruvarna och spacklade över hålen med epoxyspackel.

Nästa vinter vände jag båten upp och ner. Mallade av akterstammen. Det tidigare plattjärnet hade varit bockat och gått upp på akterstammen ca 10 cm. Gick till en mekanisk verkstad som jobbade med rostrfritt (det gör nästan alla mekaniska verkstäder här hemma). De bockade till ett rostfritt plattjärn efter mallen. Jag valde ett vanligt rostfritt platt järn, som var nästa lika bred som underkanten på kölen.Jag tror dett var 4 eller 5 mm tjockt. Borrade hål på lämpliga avstånd och försänkte dem.

Monterade plattjärnet tillfälligt på kölen med plåtskruv. Jag fick börja i aktern. Det visade sig att kölen var krokig. Båten är en avgjutning av en gammal bohusjulle som med ålderns rätt, hade haft lite krokig köl. Fick tvinga dit plattjärnet efterhand som jag skuvade fast det.

När jag hade fått dit platt järnet lossade jag det igen och försänkte, med försänkare i varje skruvhål i kölen, för att få lite tjockare packning där skruven gick in i kölen. La Sikaflex i hålen och med all sannolikhet även under hela plattjärnet och skruvade fast det permanent.

Bilden är taget under arbetets gång, vilket även innefattade ommålning av båten, dock innan plattjärnet monterades.

lycka till

tommy

post-945-1394236687,0531_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Just nu så befinnner jag mig ca 80 mil ifrån båten ifråga. (Båten i Skelleftehamn, jag i Stockholm)
När jag nästa gång kommer dit så är det semestertider och då kan det vara svårt att på plats få tag i material....

Jag tolkar ditt svar som att det borde finnas rostfritt metallband på rulle att köpa.

Tänkte då köpa 5 meter och få det rullat tillräckligt så att jag kan ta det i bilen.

Båten i fråga är ganska egendomligt byggd, men har det stora fördelen att den är mycket lätt.

Skrovet (även kölen) är tunt och bottenbandet är monterat med genomgående skruv/mutter som alltså måste tätas på insidan.

Skall lyssna med någon lämplig rostfri verkstad om lämpligt material...

/JS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har just beställt en halvrund köllist hos Järna Rostfritt. Det är visserligen lite grövre dimensioner än vad du verkar vilja ha. jag har beställt 3m av 40x8 och den rullar man inte ihop laugh

Dom var mycket hjälpsamma att undersöka om det fanns och fann tillslut att det gick att få från Tyskland.

Kolla med dom om dom kan hjälpa dig.

/Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett rostfritt plattjärn rullar du inte ihop.

Det är nog lättare att få tag på i Skelleftehamn än i Stockholm  - åtmistone för mig wink

Söte på Hitta.se och det fick träff på två företag med mitt sökord, Bägge ligger på gångavstånd från Kujoviken.

www.isab.se

www.remekab.se

Om de inte har och inte kan ta hem så vet dom säkert var det finns att få tag på. Du kanske behöver hjälp med att borra hål och försänka också.

lycka till

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...