Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Jippe

Batteri till utombordare

Rekommendera Poster

Hej alla glada entusiaster !

Har ett problem jag säkert tror nån av er här på forumet kan lösa lätt.

Jag har idag en 50HK evinrude tidig 80-tal. Använde ett bly batteri innan som jag var tvungen ladda varannan gång så tänkte batteriet var kasst så köpte mig ett GEL batteri Redtop 50ah 12v.

Första gången när jag satt i de så starta båten direkt !! Sen efter kört några gånger så var jag tvungen ladda batteriet igen. Får jag inte igång motorn på 2:a försöket så är de precis som batteriet är urladdat och ej orkar dra igång motorn. Har jag för klent batteri? Laddas batteriet medans man kör? Hur funkar detta igentligen?


Förlåt för min okunnighet.

 

Mvh,

Jippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förefaller som att du inte har någon generator (iaf inte som fungerar) och då är batteriet för litet. Du kan köpa ett batteri till och koppla paralellt och få dubbel kraft. Har du möjlighet att att ladda så fort du ligger vid bryggan så gör det. En rejäl Ctek-laddare som är kopplad till 220V kan du ha inkopplad hur mycket som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nått är kasst med din generator som ska ladda batteriet när motorn är igång, alternativt glappkontakt mellan generator och batteri, jordning etc.



Senast ändrad av Rolle85 | 26 april 2011 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tillgång till en voltmätare, som du kan koppla på batteriet?
Då kan du se om volten går upp under gång..

Normalt ligger den på runt 12v, men under gång och laddning så går den upp till 14-16v.

Enkelt sätt att se om motorn ger någon laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar fundera på om din motor

a) laddar överhuvudtaget.
Kolla som sagt ovan med en voltmeter. Spänningen ska sakta stiga upp mot 13 V om motorn laddar.

B) har något fel som drar ström ur batteriet.
Om du inte behöver mala igång motorn flera minuter vid varje start så ska batteriet räcka till många starter även utan laddning. Definitivt fler än några gånger. Kolla spänningen med inkopplad resp urkopplad batterianslutning när motorn står still.  Den ska inte sjunka något alls när du kopplar in motorn.

Har du råkat koppla bort batteriet under körning nångång?

Ett bra sätt att ha sönder generatorn (eller snarare likriktarbryggan som sitter inuti) är att koppla bort batteriet under körning. Likriktaren går sönder inom en typ en halv sekund och motorn laddar inte längre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som laddproblem från motorn. För övrigt så skall inte GEL batterier användas som startbatterier utan på förbrukarsidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Är 50AH för litet? Jag förstår inte, är det fel och använda ett GEL batteri som start till motorn? Vad skulle jag annars införskaffa mig?

Hur kollar jag generatorn om den är sönder ?

Fler dumma frågor.. förlåt :)

 

Mvh,

Jippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 50AH för litet?

Kolla manualen på din motor. Brukar stå hur mycket startbatteri som är lämpligt.

Hur kollar jag generatorn om den är sönder ?

Jag skulle starta motorn och mäta batterispänningen. Under själva starten ska den dippa neråt 9-10 V. När motorn går ska spänningen sakta stiga och komma upp över 13V. Då laddar motorn.

Mäta strömmen? Mja, det blir så många ampere, ont om mätinstrument som klarar strömmen och risk för att göra fel och bränna upp saker. Spänningen talar om en del av vad batteriet håller på med.



Senast ändrad av Anders_St | 27 april 2011 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50Ah räcker med råge för att starta motorn. GEL batterier brukar inte gilla höga strömmar lika bra som traditionella svavelsyrabatterier.

I din motor gissar jag sitter en spole under svänghjulsmagneten. Den ger växelström. Till den måste du ha likriktare och om spolen ger hög ström även laddningsregulator.

Är du inte bevandrad i elteknik och kan fixa själv så åk till båtfirma som kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allt! Ska ner där så fort tiden finns och testa det ni skrevit!

 

Tusen tack !

Mvh,

Jippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...