Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
thosod

modellnr .Yamaha

Rekommendera Poster

Saknar plåtbrickan på motorn, det skall finnas någon stans på motorn, men har inte hittat något nummer.

Vill ha hjälp att hitta idenditeten på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha har bara en klisterlapp på bracketten som lätt trillar bort men det finns ofta fler klistermärken på blocket o ibland finns numret även på gjupluggarna, de som folk felaktigt ofta kallar frostpluggar. Du letar efter ett sexsiffrigt nummer. Visst var det du som hade en 115 hästare från 1998 eller 1999? Är det den motorn det gäller nu oxå?Jag har nummerserierna för de olika årsmodellerna o då ser du ju lätt när du hittat rätt nummerlapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat en massa nummer på motorn, men skall det inte typ börja på 115 v samt ett antal bokstäver samt siffror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar ha marknadsförts 2 versioner i Europa under dessa år 115 CETO och 115 BETO. Är rätt säker på att det var CETO som gällde för Sverige men lägger in numrena för BETO nedan. Har för mej att första nollan inte skrivs på dessa smålappar men kan ha fel så antingen letar du efter ett 7-siffrigt nummer som börjar på 040 eller ett sexsiffrigt som börjar på 40 om det är en 98a eller 99a. Vänstra 7-sifferkolumnen är första motorn det modellåret och högra den sista.

Senast ändrad av jarb | 27 april 2011 | 11:33

post-26269-1394236687,6797_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och motsvarande för 115 BETO

post-26269-1394236687,7165_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon tycker jag känner igen 6E5, hemskt tacksam...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte båt i höstas med en Yamaha F50 år 2001. Även på den saknas metallbrickan (som det står i verkstadsmanualen att det skall sitta på motorn). Däremot sitter klisterlappen som det skrivs om högre upp. När jag skulle köpa delar hos Yamaha så frågade man efter modellnumret, och det dög minsann inte med det numret som stog på klisterlappen. Så man undrar ju hur det skall vara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte metall på den skylt som sitter på bracketten heller utan det är en vanlig klisterlapp o det är därför den så lätt trillar bort. På min förra motor var den borta så jag gjorde en ny med en 24 mm Dymo skrivare med figuren i servicemanualen som mall. Blev exakt likadan som en orginal-klisterlapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ju ha kol på det här, hittar inget nummer som stämmer överns med det som du skickat,

kan det vara så att dom har andra nummer i norge har köpt motorn av en norrman, det numret jag har hittat är 055732 kan det stämma? tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog inte numret du söker för isf är motorn från skarven 70 - 80 tal.. Har rannsakat mitt minne o jag har för mej att de klisterlappar som satt på min motor var runda o svarta med vit text och stora som en 50-öring. Kanske har även denna lapp trillat bort för dej..

Edit: Att motorn är Norsk ska inte spela nån roll, nummerna ska va samma.

Senast ändrad av jarb | 03 maj 2011 | 19:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...