Slaggarn 0 Postad 26 April , 2011 Hej därute. Ska köpa mig en solpanel, på 50 W. Min båt är en Flipper 700. Vore tacksam om någon kan tipsa mig om var man bäst placerar en panel. Helst skulle jag vilja placera den i Aktern, men där finns självklart inget räcke att sätta den på. Kan man sätta den direkt på aktern? Finns det fastsättningsklammrar, för röret till panelen? Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 26 April , 2011 Hej Om det är enklare att montera 2st 25 watts paneler tex på taket till styrhytten så fungerar det lika bra eller bättre än en 50 watts panel, du behöver ändå bara en regulator som du kopplar in båda panelerna på. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slaggarn 0 Postad 27 April , 2011 Hej. Kan man montera dom liggandes på taket, eller måste man tillverka en båge, för bästa laddning? Mvh Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 27 April , 2011 Man måste ingenting, men panelen laddar ju naturligtvis bättre om den är riktad mot solen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 27 April , 2011 Försök montera på ett sätt så du har en permanent placering och inte behöver styva undan panelen. Jag skulle råda att du skaffar flexibla marinpaneler som du limmar mot rufftaket. Dessa är något dyrare, men monteringen blir enklare och billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 27 April , 2011 Hej Jag har mina två 25wattare liggande på taket, men jag har monterat dom så att jag kan vicka upp dom framåt eller bakåt om jag nu tex råkar ligga en hel dag med solen i aktern eller mot fören, men du får laddning även om dom ligger plant, Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 27 April , 2011 Kolla in Flipperforumet, där kommer du nog hitta massor med tips och exempel: http://pm.forum24.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabergljung 1 Postad 28 April , 2011 Hej hade en flipper 700 innan nu har jag en Nimbus 28 med solpanel, jag tror att du skulle kunna fästa lika som jag se bild. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 April , 2011 att köpa en lite större avlång panel och sätta i mitten över taket funkar bra på flipper 700. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser