Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Slaggarn

Solpanel

Rekommendera Poster

Hej därute. Ska köpa mig en solpanel, på 50 W. Min båt är en Flipper 700. Vore tacksam om någon kan tipsa mig om var man bäst placerar en panel. Helst skulle jag vilja placera den i Aktern, men där finns självklart inget räcke att sätta den på. Kan man sätta den direkt på aktern? Finns det fastsättningsklammrar, för röret till panelen? Tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om det är enklare att montera 2st 25 watts paneler tex på taket till styrhytten så fungerar det lika bra eller bättre än en 50 watts panel, du behöver ändå bara en regulator som du kopplar in båda panelerna på.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Kan man montera dom liggandes på taket, eller måste man tillverka en båge, för bästa laddning? Mvh Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste ingenting, men panelen laddar ju naturligtvis bättre om den är riktad mot solen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök montera på ett sätt så du har en permanent placering och inte behöver styva undan panelen. Jag skulle råda att du skaffar flexibla marinpaneler som du limmar mot rufftaket. Dessa är något dyrare, men monteringen blir enklare och billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag har mina två 25wattare liggande på taket, men jag har monterat dom så att jag kan vicka upp dom framåt eller bakåt om jag nu  tex råkar ligga en hel dag med solen i aktern eller mot fören, men du får laddning även om dom ligger plant,

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hade en flipper 700 innan nu har jag en Nimbus 28 med solpanel, jag tror att du skulle kunna fästa lika som jag se bild.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att köpa en lite större avlång panel och sätta i mitten över taket funkar bra på flipper 700.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...