Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Snake56

Varvräknare till V8.

Rekommendera Poster

Försöker fixa till några gamla instrument på båten och har nu bara varvräknaren kvar. När jag köpte båten -09, sa den förre ägaren att det förmodligen är fel varvräknare installerad. Han menade att den är för en 6-cylindrig moter och båten har en V8.

Hur ser man på en relativt ny VDO varvräknare att den är till 4, 6 eller 8-cylindrig motor?

//Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en liten switch på baksidan med betekningen 4-6-8 där man väljer om man har en 4:a, 6:a eller 8:a under huven. Ställ den på 8 så borde det funka.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visar den fel eller inte alls?

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Man hade känslan att mätaren visade 7-800 varv för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en liten rektangulär öppning på baksidan varvräknaren. I den finns 3 knappar som kan ha 2 lägen. Under respektive knapp står siffrorna 1, 2 och 3. På den bifogade bilden är knapparna målade svarta. Eftersom jag har fel filformat på bilden, så kanske den inte kommer fram. I så fall är knapp 1 och 2 i det övre läget, medan knapp 3 är i det lägre. Någon som vet om det här är inställningen för en V8.

//Tobbe

Admin. Varför finns det ingen förhandsgranskning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket Micke. Precis den information jag sökt. Kommer att testa det andra tillåtna läget för V8 och se om det är någon skillnad. Annars är det bara att ge sig ut på felsökning någon annanstans.

//Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...