Gå till innehåll
fredag 18 april 2025
Pitti

Problem med backväxling utombårdare johnson 81/82

Rekommendera Poster

Hjälp!nybörjare.Va kan det vara? Jag har en äldre Johnsson 1981/82 Modellnr.J35 ElCND 35hk då det plötsligt efter backmanövrering just denna inte mer fungerade.Manövrering sker med reglage men det sker ingen backväxling i själva växelhuset och ingen kännbar växling( tomgånskänsle) i reglagespaken fastän att växlingsspaken på motorn backa samtidigt med reglagespaken när jag den där föra back.framväxling fungerar bra.Backspärrenspak efter grundvattengång verkar inte att vara problemet då jag upptippade motorn och tippade ner igen i runläge fastän jag körde i rätt grunda vattenläge. Jag vore mycket tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Det finns ett stag som går uppifrån motorn ner i växelhuset och som rör sig upp eller ner när man växlar. Detta stag har normalty en delning som man skruvar isär då man tar bort växelhuset och vid den kan man också justera växellägena. Om denna inte varit åtdragen ordetligt kan den ha flyttat på sig så att backväxeln inte går i när du drar spaken bakåt. Vet inte var det sitter på din motor men på min sitter kopplingen framtill högt upp på riggen, två bultar med mutter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...