Eastwood 0 Postad 25 April , 2011 Har inte en träbåt, men väl en båt med rätt mycket trä, både utvändigt och invändigt, en Johnson 30. Jag har bestämt mig för att byta ut de teakribbor som sitter under relingen runtom båten, det är 6 på varandra stående 45x12 mm, se bilden: All utvändigt trä är genomgående behandlat med Benar UVR olja, något jag inte är helt säker på att jag gillar... Exempelvis har jag skruvat bort teakplanken på badbryggan, skrapat trärent, slipat samt behandlat med Snappy Teak Sealer, mycket snyggare (enligt mig). De teakribbor som sitter under relingen idag är lite svartprickiga och har ett 2-3 mm tjockt, ojämt lager av Benarolja på sig. När jag nu skall invester tid och pengar på att byta ut dem så vill jag ha det så snyggt och underhållsfritt som möjligt, dock ej teakgrått. Hur tycker ni att jag skall göra, skall jag fortsätta med Benaroljan? Kan jag köra med Snappy Teak Sealer istället? Någon annan produkt? Jag vill helst inte ha någon färgskiftning med de trädetaljer (reling, grabbräcken) som fortfarande är Benarbehandlade) då de nog får sitta kvar ett tag till. Mycket tacksam för synpunkter och råd! Senast ändrad av Eastwood | 25 april 2011 | 22:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 26 April , 2011 Hur man skall behandla teak fins det lika många svar som båtägare. Men jag är inne på din linke att kag vill inte ha teaken silvergrå. Har provat det mesta på markaden käns det som. Teak detaljer som jag vill ha ett lackat utsende på använder jah Benarolja - fungera bättre än lack utvändigt. Övriga detaljer använder jag Golden Teak Sealer www.martinssons-batbyggeri.com/sealer.html. Denna produkt tycker jag är överlägsen Snappys Teaksealer. Golden är som en tunn olja medan Snappys känns som en tunn färg. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 26 April , 2011 Danish oil.... helt överlägsen Ovatrol och Benarolja och blir i det närmaste underhållsfritt. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386929&highlight=Danish Oil inlägget längst ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eastwood 0 Postad 26 April , 2011 Det låter ju iofs intressant... Jag har faktiskt använt Danish Oil ett par gånger för att få upp finishen på gevärskolvar, med mycket bra resultat. Fler tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eastwood 0 Postad 26 April , 2011 Vete f**n om jag inte skulle köra med Danish Oil. Det står i beskrivningen att man börjar med att lägga på 2-3 lager flödigt med pensel, jag antar att man skall torka av överflödet efter 15-20 minuter?? Eller skall man helt enkelt låta det torka in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 26 April , 2011 De första lagerna brukar torka in ganska snabbt, det är bara om det rinner man får torka upp lite. Det är ju en olja så den fördelar sig ganska jämnt. Låt det torka ordentligt. Sedan slipar man lätt med fint sandpapper för att få en jämn yta. Man lägger på tills man fått en yta och finish som man tycker är bra. Sist stryker man ut några lager med linnetrasa för att få den riktigt fina sammetsytan. Låt torka ett dygn mellan varje påstrykning. Vill man ha en blank lackyta lägger man på en Rylardlack VG63. En ganska stor träbåt i Hinsholmen har kört Danish oil på bordläggningenoch slutligen lagt på 6-8 lager Rylard och den är fantastisk fin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eastwood 0 Postad 26 April , 2011 Tack för infon! Har äntligen hittat en leverantör av 120 löpmeter 45x12 mm kvartsågad planhyvlad teaklist. Kan meddela att det inte var en lek... dels verkar priserna skilja brutalt mycket mellan brädgårdarna, dels vill jag ha längder över 3 meter vilket tydligen var besvärligt. Fick till slut tag på det för 72 kr metern i Göteborg, så jag kan hämta det med egen bil. En kontrollfråga bara: Den gamla listen var såpass sliten och nedsandad att det inte gick att se klart om den hade lite fasade kanter eller ej. Den list jag beställt är planhyvlad. Vad brukar man köra med till den typen av reling jag har (se bilden). Är det helt upp till personlig tycke och smak eller finns det någon tumregel, dvs fasade kanter eller planhyvlat?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 3 Maj , 2011 Hej Eastwood, vem kunde leverera virket? Söker själv nu så dela gärna med dig. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eastwood 0 Postad 3 Maj , 2011 För min del var det lite tricky då jag behövde långlängder, dvs över 2,70 m. Hittade 36 st 3,30-3,4 m 45x12 mm teaklister hos Calexico Wood i Göteborg för 72 kr metern. Vill du ha normallängder är det lättare, då har du även Ädelträlagret, har för mig att både de och Calexico tar strax under 70 kr metern för dessa. ABI trä finns ju också för den besuttne, de ville dock ha 118 kr metern för mitt virke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser