Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Nollkoll

Blå mjölkig gelcoat vad göra?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en nu 10 år gammal blå Uttern som på en ganska stopr  fläck är mjölkig i gelcoaten över vattenlinjen. Liksom solblekt. Har försökt rubba lite men inget händer. Hur har det blivit så och vad kan jag göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta försäkringsbolaget, det är den vita gelcoaten som slår igenom.

Det kommer bli så med alla skrov som har färgad gelcoat. Har haft samma problem med min blåa gelcoat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hörde av en bekant att Atlantica har börjat kalla problemet för Blue boat blues,

så problemet är känt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt har röda fält i glecoaten som blivit vita men det mesta försvann när jag körde med Abralon. Starta med 1000 i kornstorlek och gå sedan vidare med 2000 och avsluta med 4000. Kör sedan en polish/rubbing med slipmedel i och avslutningsvis vax/lackförsegling.

På min båt blev resultatet enastående bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm. Kan man verkligen få ut något sådant på försäkringen? Och vad skall försäkringsbolaget göra. Betala en ommålning eller kanske ett nytt skrov?

Om det kommer inifrån borde det väl inte gå att putsa/slipa bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Putsade rätt hårt på min båt med 3M's rubbing men det tog ingenting på det kritade området. Själva ytan blev blank men det vita fanns kvar. Jag trodde också att det var omöjligt att få bort iom att verkade sitta innanför gelcoaten men testade till slut med Abralon och med detta gick det att få bort det vita.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klassiskt båtsäljar trix. Smörj in skrovet med parafinolja och den ser ny ut. Håller några månader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ett gammal inlägg jag vet. Provade parafinolja först nu. Båten blev verkligen som ny! Tack för detta kanontips. Skall bli spännande att se hur länge det håller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...