Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Minona

Tankmätare visar max

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Solö Aqua Cabin där det sitter en tank (troligtvis original)

Tankmätaren på den visade alltid fel, när man tankade full tank så kunde den visa halv och så vidare, så jag köpte en ny givare.

När jag kopplade in givaren till sladdarna som satt på den gamla givaren som går till mätaren på intrumentbrädan så visade mätaren max.

Så fort man sätter på strömmen till givaren så smäller den upp på max vid mätaren, och då har jag bara halv tank.

Jag antar att det är något fel med Ohm talet på givaren att det inte stämmer med mätaren.

Jag har köpt en Bränsle- och vattengivare - Wema, VDO 450 mm från Hjertmans.

Mätaren som sitter på instrumentbrädan är original och saknar beteckning.

Min tanke var att köpa en ny mätare, vilken mätare kan jag ha? 

Kan jag köpa en billig på biltema?

Vet du vad felet är? 

Tacksam för svar.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog köpt fel givare. Den du har är antagligen för ett Amerikanskt instrument.

Det finns två olika typer av mätare, en mätartyp som mäter från 0-250ohm (standard för nodiska båter) Jänkarna använder 250-450ohm om jag inte missminnerm mig? Kommer inte ihåg exakt ohm siffrorna. Bara att de jobbar med låga ohm eller höga ohm.

Det låter ju som du fått en givare med höga ohm för mätning. Därav poppar din mätare till max.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej.

Men eftersom det är en ny givare och det var det enda märket på Hjertmans så borde det finnas mätare för det också.

Men om jag förstod dig rätt så kan jag utesluta Biltemas.

Menar du att jag ska byta givare eller kan jag fortfarande hitta en ny mätare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VDO standard är tomt 10 ohm o fullt 180 ohm, den Amerikanska ABYC standarden är tomt 240 ohm och fullt 33 ohm så mätaren reagerar både fel o baklänges om du har ABYC på instrumentet och VDO på givaren. Nu är ju din båt rätt gammal så du kan ju ha nån annan ännu äldre standard men det är i huvudsak dessa 2 som gäller idag. På vissa instrument finns små microswitchar så man kan byta givarstandard, kolla på baksidan av instrumentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...