Sublime 2 Postad 25 April , 2011 Hej! Förra sommaren köpte vi en ny pump till toaletten, jag tror det är en RM 69 om jag minns rätt. Dock funderar jag på om vi monterat den fel, visserligen kan man få upp vatten / pumpa ur om man drar försiktigt i handtaget och har lite tålamod men största problemet är att när man ska tömma skålen; när man drar i pumpen (trycker ned den) och inte är jätteförsiktigt så blir det som att lite vatten pumpas ut medan resten sprutar rätt upp (oftast i ansiktet vilket är mindre trevligt , och man får hålla på rätt länge för att tömma skålen. Min undran är om vi kan ha monterat den nya pumpen fel, någon som har liknande erfarenheter och tips? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 25 April , 2011 Jag tror att RM-pumpen har samma uppbyggnad som Par-pumpen och om så är fallet är det troligen fel på klaffventilen. Det är den som ska täta mot skålen. Se bild i Hjertmanskatalogen art nr. 4782-043 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sublime 2 Postad 25 April , 2011 Intressant, det var den jag kunde ha misstänkt (du har helt rätt, den ser precis ut så). Kan det vara så att vi bara satt den åt fel håll (att den ska vara nedåt isället för uppåt eller tvärtom) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 25 April , 2011 Troligen sitter den upp och ned. Metallklumpen sitter som en tyngd och den släta ytan ska täta nedåt mot röret in till toan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sublime 2 Postad 26 April , 2011 Toppen, jag ska prova till helgen och se om det hjälper. Tack för hjälpen så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sublime 2 Postad 18 Maj , 2011 Sjösatte idag och provade toalleten efter att vänt på klaffventlien fungerade toallet precis som den ska. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 27 Juni , 2011 Hejsan Kan man hoppa på en tråd även om den är löst. Jag har en RM69 i min båt och den är enligt tidigare ägare aldrig använd. Båten är från 2007. I helgen tänkte vi testa toaletten inför semestern och den verkar inte funka. Det känns som att det går lite trögare när man ställer in den på rött (sug) men det kommer inget vatten, hur länge skall man pumpa? Vad kan man göra? Är det till att byta pumpdelen eller? Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Juni , 2011 Tror inte att du behöver byta pumpdelen, tror att gummipackningen har torkat lite, dra loss slangen som förser skålen med vatten och spruta in lite matolja där så skall du se att du får sug igen, osäker på konstruktionen? seasea har en ritning på hemsidan med sprängskiss på toan, lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser