Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
molokki

Dör vid iläggning av fram eller back Johnson 60 hk

Rekommendera Poster

Köpte mig en båt i dagarna med en Johnson 60 hk -91 som går bra när man till slut kommer iväg. Problemet är att nästan varje gång man ska i med fram eller back på tomgång så dör den. Detta har redan drabbat båten i form av jack i fören. Någon som har någon erfarenhet av detta? Tacksam för svar! Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är det en fyrtakt eller tvåtakt?

En tvåtaktare kan vara lite kinkig när det är låga varv på motorn. Motorn är ju väldigt svag när du lägger i back eller framväxel. Jag brukar göra så här med min 60 hk tvåtaktare, först låta motorn gå en stund för att bli varm på tomgång eller lite gas.. Sedan är jag snabb som en kobra att sänka gasen för att direkt dra i växeln och därefter gasa upp igen. Brukar funka bra! Motorn behöver ju ha lågt varvtal för att du ska få i växeln, det finns ju ingen koppling på en båtmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en 50 hk Johnsson för ett par år sedan, den hade justerbar tomgång för de tillfällen då växeln låg i, dvs när växeln läggs i, höjs tomgången, leta efter en justerskruv som inte är aktiv när växeln är i friläge alltså.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misil, du menar inte tvärtom, dvs att motorns varvtal blir lite högre när du lägger i friläge. När du har växel i är det ju det varvtalet som gäller.

Till trådskaparen, har du för låg tomgång kanske? Testa att justera detta.

Senast ändrad av Rolle85 | 26 april 2011 | 10:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...