Rederiet 0 Postad 25 April , 2011 Hej allt båtfolk! Undrar om man kan få lite tips på denna fråga.. Har en Bella 650 med VP-95, SX drev där trimmätaren inte vill fungera. När man vrider på nyckeln och startar går mätaren upp till max men när man börjar rimma stannar den där hela tiden..? Vad kan vara problemet? Alla tips välkommna! Per. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 25 April , 2011 Antingen behöver den kaibreras, eller så har sensorns i drevet gått sönder. Inte helt ovanligt att dessa går sönder. Har precis bytt trimsensor på mitt DPS drev för någon vecka sedan. Inte speciellt svårt att byta och kaibrera. Sensorn sitter på höger (styrbord) sidan på drevet, intill skölden. 2 små skruvar som du skruvar loss. Dra ut den och sedan går du in i motorutrymmet och letar upp kontakten som sitter bakom motorn, följ kabelen som går igenom skölden. Dra ut kontakten och stoppa in en multimer och mät. be någon att vrida på sensorn medans du står i motorutrymmet och mäter ohm:en när den är 11ohm så menas det att drevet är helt ner trimmat. Står den på 11ohm stoppa i kontakten igen, nu borde mätaren vid instrumentet visa att drevet är nerfällt. Får du inget om värde så är sensorn trasig. Kostar ca 1.300 SEK. kolla på www.marinepartseurope.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rederiet 0 Postad 25 April , 2011 Tack för det tipset! Då tror du iaf inte att det är mätaren som lagt av? Den går från noll till max när man vrider på nyckeln, men sen stannar den där..? Men skall ge mig på det du skrev i veckan och hoppas jag fixar det.. Stort tack! Per. Senast ändrad av Rederiet | 25 april 2011 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 26 April , 2011 Tror mer på sensorn, då det ärett sorgebarn på just SX-DPS dreven. Och att trimätaren rör på sig vådar gott för att det inte är den som fallerat. Det brukar vara sensorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matnils 0 Postad 27 April , 2011 Hej frågan är om det finns ngn annan orsak tex dålig kontakt i kablaget innaför sköld eller smuts mekaniska problem på den rörliga delen på drevet? Min visare ligger på max upptrim man kan hoppa ner om man trimmar.... någon som har ngn tanke? Tackar även forumet för tipsen ovan eftersom jag måste meka detta själv båten ligger på en ö och kan ju inte sjösätta annars. Vad händer om man kopplar ifrån givaren går det att köra då? eller är VP D3-190 så intelligent att den bromsar detta..... man blir ju ibland sugen på att använda farfars gamla Eveinrude 2 takt som tålde att badas i saltvatten 1-2 ggr per år utan några problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser