Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
jaww

Kapelltvätt

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som provat att tvätta kapell i vanlig tvättmaskin, nu pratar jag om kapell utan rutor.

Jag sökte på forumet men jag hittade inget om detta, tacksam för svar.

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tvättade mina i en vanlig tvättmaskin, och det gick bra. Körde på 40 grader kulörtvätt, använd tvättmedel utan blekmedel. Blev bra! tänk på att impregnera efteråt.

//Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En kollega gjorde det för en tid sedan och visst, det blev rent men kapellet krympte och var oanvändbart efter det.

Själv prövade jag att blåsa rent mitt kapell med högtryckstvätt med en sån där altantvättsborste på och det funkade bra, sedan har jag impregnerat det och det ser hur schysst ut som helst, budgetvariant. Om det är riktigt smutsigt kan du köra med något kapelltvätt medel också, jag har sett trådar om det här på MG.

Fridens liljor!

Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solen ska inte underskattas som rengörare av kapell. Men det gäller att det är uppe i ur och skur. Det finns eller fanns på marknaden ett kapellimpregnering som blev som fernissaliknande. Speciellt när det med åren runnit nedåt och samlat sig som svart klet. Rann sedan ned på däck med fula svarta ränder. Rengjorde först kapellet  med aceton och sedan fick solen och regnet ta över.

Det svarta försvann så småningom och efter impregnering med ett bättre medel håller sig spruthuvan snygg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg i din sjöbod att det nog gäller ett ganska nytt kapell, som då förmodligen är gjort av en väv vars ena sida har ett plastliknande tätnings-skikt? Typ markilux m.fl.

Skulle själv använt skonsamast möjliga tvättmetod - om nu tvätt överhuvudtaget är nödvändig - alltså försökt bevara denna effektiva tätning intakt så länge som möjligt. För den är verkligen tät, ev vattenpölar uppepå svackor hinner avdunsta innan nån fuktfläck syns på undersidan. 

Min gamla spruthuva (markiluxväv) var märkligt nog så där härligt tät i hela 20-25år, tills plötsligt en dag då det började regna rätt igenom. (Iofs en redigt blåsig dag med rejäla skyfall, och efter det blev den ganska överraskande som en svamp som sen behövde förnyad impregnering årligen.)

Så vill du slippa impregnera årligen i det längsta, så försök minimera slitaget av kapellvävens förmodat inbyggda tätningsskikt på dess in/undersida. Att skura bort fågeldretar på utsidan sliter nog inte på skiktet, men tvättmaskiner kanske gör det?

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... börjar darra lite på manchetten. Är verkligen vävens två sidor olika ifrån början avseende tvättvåld?

Finns det en ursprunglig ut- respektive in-sida på väven, eller är det sol, väder&vind som efter hand skapar skillnaden? I tvättrådet nedan nämns inte att vävens två sidor skulle vara olika, eller att ett tätnings-skikt skulle vara beläget på in-/undersidan? Kanske för att detta är kapellmakarens huvudvärk, eller för att eventuellt tvättslitage faktiskt är fullständigt vävside-neutralt?

Ändå kan vem som helst som tittar på ny kapellväv av denna typ konstatera att den förmodade undersidan verkar något glansigare/ annorlunda än översidan?
(Mitt förmodade plastskikt kan ju eventuellt vara liksidigt anbringat ifrån början, men därefter ganska snart diffrentierats av t.ex. den skuggade/uv-skyddade undersidan? Men så förhåller det sig knappast, har själv sett skillnaden på ny-vävens två klart urskiljbara sidor, detta med mina egna iofs rätt svaga ögon.)

http://kapellmakare.nu/kapell/kapelltvatt/tvatt-av-sunbrella-kapell/

Så mitt tvättråd, avseende relativt nya kapell, består i mina ögon; gnugga&skura gärna fågeldrets-utsidan - men ge alltså helst fasen i att röra/slita vävens täta insida?!

/ Thomas

Ps. Samt ge fasen i att öppna pys-ölburkar i dess närhet, för jordslags/svartfärgande  mögelsvampar verkar ganska begivna på all slags högoktanig näring ... ;) ds.

Senast ändrad av Thomas-1 | 26 april 2011 | 17:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt lilla bidrag till denna tråd är såpa och sen lägga kapellet i bubbelbadkaret och starta och låta det ligga där ett tag.

Lämnar inga garantier men det fungerar för mig.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvättade mitt naturfärgade Sunbrella hamnkapell i tvättmaskinen igår. 40grader med förtvätt och extra sköljning, det blev verkligen bra! Impregnering som återstår.

Jag behöver även tvätta mitt körkapell men det har ju rutor. Är det tvättmedlet i sig som förstör rutorna eller maskinen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter tråden för att tipsa om Shipshape. Testade detta nu på förmiddagen på mitt ljusa kapell (offwhite) och alla svarta små prickar försvann.

Skruvade på en spraypump från en flaska ajax och sprutade på, prickarna var borta på några minuter. Därefter skölja av med vatten, inget gnuggande.  Enda haken är att det luktar mycket starkt av klor och man bör nog jobba utomhus i skugga. Jag höll till i badrummet och efter några minuter var jag tvungen att gå ut i garaget och hämta andningsmasken. Nog lika hälsosamt som att röka asbestcigaretter, men fint blev det...

Nästa projekt är att byta rutor på sidodelarna till kapellet (det var taket jag jobbade med idag). När de gamla rutorna tagits bort så blir det en omgång på det tyget också, innan de nya rutorna sys fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...