LightHead 0 Postad 25 April , 2011 Någon som vet hur död mans grepp fungerar på ett gasreglage till utombordare. Jag har ett Suzuki NA 12S där själva kill cord inte verkar ha någon effekt. Om jag rycker den så brde väl motorn dö? Men jag vet inte riktigt hur funktionen verkligen fungerar. Plockade isär reglaget och mätte med en summer för att se om det var en brytande funktion, men så verkar det inte vara. Hur fungerar död mans grepp på ett gasreglage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Majat 0 Postad 25 April , 2011 Hej. är det en tvåtaktare så kortsluter dödmansgreppet motorn på samma sätt som när du trycker på stoppknappen, på en fyrtaktare bryts tändströmmen. Åtminstone så vitt jag vet, har haft båda sorterna./Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LightHead 0 Postad 25 April , 2011 Är det en vanlig brytare? Mätte som sagt på de två trådar som kom ut från själva knappen och det var strömförande oavsett om jag tryckte in knappen eller inte.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 25 April , 2011 testa att dra ut den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LightHead 0 Postad 25 April , 2011 Oj, det var lite klantigt formulerat av mig. Givetvis så drog jag i kill cord-en. Men sedan monterade jag isär och då är ju knappen helt ute om själva nyckeln inte är monterad. Tänkte att det är som en strömbrytare, en tryckknapp. Men det verkar inte så. Om jag trycker in knappen så piper mitt testverktyg (summer), om jag släpper knappen så att den fjädrar ut helt så piper fortfarande testverktyget. Eller har jag missförstått, är det ett motstånd inbyggt? Det är kanske inte en av/på knapp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunderklumpen 0 Postad 26 April , 2011 Det ÄR en vanlig strömbrytare. När nödvajern är itryckt så ska det vara strömmen till tändningen som går igenom. Rycker du bort nödsladden så bryts strömmen till tändningen och motorn tvärdör. Något är fel i din strömbrytare, den kanske har kärvat ihop. Prova WD 40. Annars får du köpa en ny. Det är ju en ganska viktig säkerhetsgrej. Många har fallit ur sin båt och blivit överkörda av den egna båten, ganska läskigt att se. I 9 fall av 10 så börjar en herrelös båt gå i cirklar, den drar ju nästan alltid åt något håll. Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser