Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Gäst Berra

RIB-frågor

Rekommendera Poster

Gäst Berra

Funderar på att köpa rib och har lite frågor. Vad bör man tänka på inför köp av RIB? Jag har inte sett nån rib utomhus på vintern. Kan man förvara den utomhus på vintern? Uppblåst? Hur mycket skada tar pontonerna av solljuset? Kan man göra något åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bosse

köp ingen valiant bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Berra. Har själv en RIB från 83 och den har varit med om mycket det kan jag lova, bland annat har den varit i sjön i stort sett året runt i början av 90-talet då den användes varje dag. Det är första året jag har den, självklart kan man förvara en RIB utomhus på vintern. Den bör vara uppblåst då annars finns risk för att pontonerna torkar ihop. Vår RIB är lite sliten kan man lugnt säga men det är inget som påverkar så solljus verkar inte vara ett problem, smutsig är den och lite ytgummi har försvunnit på sina ställen men fungerar det gör den. Vad skall du ha din RIB till? Skall du ut och busa i hög sjö så förelsår jag att du skaffar en RIB där man sitter långt bak och styr, ännu mindre stötigt där. Se till så att det är något erkänt ordentligt, varför man inte skall köpa en Valiant vet jag inte, själv har jag alltid varit svag för Rupert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Berra & Norpan; Vill bara först säga att på ett annat inlägg där någon påstår att det är en säljare på Osprey som skrivit vissa inlägg så dementerar jag att vi inte har gjort det. Håller med Norpan att Rupert är nice båtar. Och du har helt rätt i att det är mindre stötigt i aktern i grov sjö, den negativa delen är att man får en båt som blir lite för lätt i fören vilket inte är bra om man skall ut i grov sjö. Antingen installerar man ballast tank i fören eller trimplan för att kompensera detta. Alternativ att ha konsolen ca mitten av båten och ha hjälp av bensintankarna som ballast (fördel om dessa är under däck för att få så låg tyngdpunkt som möjligt) Helt rätt som Norpan säger om vinterförvaring, självklart är det en fördel att täcka båten men inga problem med kylan, ha bara tuberna uppblåsta, de mår det bäst av. När det kommer till solljus så har vi inga stora problem med detta i Sverige men för att få längre livstid på tuberna är det inte fel att behandla tuberna, t.ex med Sea Power. Detta skyddar, ger lyster och undviker sol blekhet. Tänk på att färger som rött, grönt, blått m.m. är mest känsligt, mörkgrått är den minst känsliga färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst berra

Tackar för svaren. Det låter som det kan bli rib snart :) Jag kommer mest använda den som transportbåt och ibland är det ju busväder och då skulle det kännas bra att ha en rib. Har fn en HT på 6m och den är förvisso bra, men jag har kommit på att jag vill ha en öppen båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför då? Är het spekulant på en Valiant och skulle gärna höra lite mer konkret vad problemet är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berra, du kan väl meddela vad det blev för något, när du slagit till på en RIB. Alltid kul att veta = alltid lär man sig något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bosse

ang. valiant Jag skulle låna en ett par veckor i sommras där bensin tanken läckte så att soppan rann ut i ett utrymme vid motorbrunnen som det satt en lucka för. Där nere står även en länspump. Jag öppnade luckan av ren nyfikenhet och såg vad jag trode var vatten så jag trycker därför på länspumpknappen.Som tur är händer det ju inget,hela pumpen är ju dränkt i bensin och har smält ihop.200 liter bensin ombord, kunde blivit en bra smäll PS.jag lånade en annan båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Kommer nog ändå bli en Valiant för mig. Den jag ska ha kommer var modell släpjolle och knappast ha någon inbyggd bränsletank! Anledningen till att jag är så på på en Valiant är att de har en med för mig perfekt mått, vikt och rek. motorstyrka. Hoppas på att grundkonstruktionen inte är sämre än andra småribbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Rupert och boomeranger verkar riktigt bra (och kostar därefter). Vilka mer är bra? Vad har ni själva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pontonerna klarar en del, men inte allt. de bleks av solen m.m. till slut e det bara att reparera. Men de klarar en hel del. Viktigt att tänka på är stöldrisken! Kompis fick R.I.Ben stulen nu i september, och en annan fick riben stulen i sommras:cry: . Tänk på att skaffa kätting stöldlås m.m. var inte försiktig nog. Tänk på att de är mycket stöldbegärliga kort sagt.... :-| Men annars rekomenderar jag en rib. kul att köra, går fort och bra i vattnet. En kul och praktisk båt kort sagt... KÖP!!!! /3ric 8-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag en Weedo Rescue Rib, längd 6 m bredd 2,3m Har letat på nätet och bara hittat 2 st ytterligare som används av räddningstjänsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Har aldrig hört talas om, men om räddningstjänsten använder den så borde det vara bra kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är med i molpesjöräddning (finland). vi har en 7,2m rib med 2*70 hp, märke ATLANTIC 21, fin båt med fina sjöegenskaper. enda problemet vi haft är att vatten läkt in i akterspegeln, vilket gjort att själv länsen inte funkar som den ska. men detta är ju en bieffekt av att båten är 10år gammal, problemet har vi förståss tätat, så den är som ny.våran båt kanske man inte vill använda som friluftsbåt eftersom den är en special desingnad räddningsfarkost, men det finns ju olika modeller och sorter. jag skulle vilja ha en ribb bara skulle ha råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Jag har ännu inte köpt, men har några jag tittat på. Jag funderar lite på värdeminskningen. Hur länge håller en RIB? Jag har hört att de bara håller ca 15 år. Det är ju inte särskilt länge om man jämför med plastbåtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt vår vår RIB är från 83. Det blir 21 år om jag inte räknar helt fel. Visst är den lite sliten, å andra sidan så har den nog inte skötts med största omsorg genom hela sitt liv. Först hade KA1 den på kustjägarskolan, sen hamnade den hos en skärgårdsbo och låg i året runt (isfria tiden) och användes varje dag. Det är väl först de senaste kanske 5 åren som den använts som fritidsbåt. Visst är den lite sliten och smutsig men inget som direkt behöver åtgärdas, möjligen då att ventilerna läcker lite men det är inte värre än att man klarar det enkelt med en pump. Har fått ett pris på 55 000 för att byta pontonerna runt om vilket man ju kan göra när allt hopp är ute. Själva plastskrovet borde ju inte hålla sämre än för vanliga plastbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tillägga är att tuberna inte har lika lång levnadsålder som skrovet, det är inte jätte dyrt att tuba om en båt så efter 15-20 år kan man tuba om och ha en ny båt (nästan) sen har GRP lika lång levnadsålder som vanliga båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Kollar just nu på en Osprey och en Prestige. Båda känns ok för mina syften, men är det ett erkända märken? Hur är kvaliteten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Jag skulle rekomendera dig att ta kontakt med en säljare hos dem för en provkörning så kan du klämma och känna lite så kanske du får en uppfattning på om det är någon skillnad mellan dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Stefan igen här; Gå in på google och sök på Osprey rib och Prestige rib, kommer upp en hel del där, kan du säkert hitta mycket info om dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Jo tack har varit i kontakt med säljare för båda märkena. Problemet är att jag inte litar på säljare. Har även läst en del på nätet och hittat en del matnyttigt. Men i och med att jag inte är så insatt i RIB-branschen, är jag ute efter mer hands-on erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett denna diskussion, vill bara säga att jag känner inte till de fabrikat som nämns, har själv en rib från Bombard som ju är en känd tillverkare. Enl. typskylten skall den klara 15 Hk, men hela akterspegeln har gett sig och har nu förstärkts med ett rostfritt järn tvärsöver. Självlänsen läcker in vatten mellan dubbelskrovet, båten har varit till Frankrike för garantirep. men det är lika illa. Har haft den tre säsonger, så köp inte en Bombard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Är Bombard en rib? Vad definierar en rib egentligen? Själv tycker jag inte Bombard, Brig, Zodiac mm är rib, men det är väl en definitionsfråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som har en rigid botten med tuber definieras RIB. En gummibåt kallas SIB, RBB är tuber formade som D-ringar, m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Hej, tackar för alla svaren. Det blev en Prestige 600 till slut. Jag tycker den passar mina krav och plånbok bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du valde en RIB. Lycka till med båtägandet. Och framför allt hoppas på en skön sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du valde en RIB. Hoppas att ditt nyförvärv motsvarar dina förväntningar :x-mas: Lycka till med båtägandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...