holydiver42 0 Postad 25 April , 2011 Hej alla. Söker lite tips på hur jag säkert ska kunna ankra med min husbåt. Båter väger någonstans mellan 3.5 och 4 ton. Den har väldigt vindfång. Sjön jag har den i har mest dybotten, lite sand på en del ställen och sten på en del ställen. Förra sommaren hade jag flera ankare som sammanlagt vägde runt 30 kg, men det har inte funkat så jätte bra, inte så bra så man kunde lite helt på dem. Så nu vill jag ha tips och råd hur jag ska göra. Tacksam för svar. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2011 Ligger du på ett ställe eller flyttar du runt? Vad har du för ankarutrustning idag? Typ och vikt. Senast ändrad av toaen | 25 april 2011 | 18:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 25 April , 2011 Oavsett val av ankare gäller det att dra fast det ordentligt. Tror många glömmer den delen tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
holydiver42 0 Postad 25 April , 2011 I hemmahamnen ligger jag bunden i land så det är inga problem. Men ibland vill man ju ligga ute, gärna över natten. Det jag hade förra sommaren var vanliga draggar från Jula, tror de väger 7.5 kg st, haft totalt 5 st, jävligt krångligt med andra ord. Har dock lärt mig lite av tekniken hur man ankrar nu genom att läsa här. Så nu behöver jag lite tips på ankare som passar bra för dyig botten. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 April , 2011 Vad som är väldigt viktigt oavsett ankare är att få så liten vinkel som möjligt mot botten. Lång ankarlina eller så kan man hänga på någon typ av vikt på ankarlinan som ändrar vinkeln mot botten. Plogankare typ denna funkar bra på lerbotten. Liknande säljs även av t. ex. Båtaccenten http://www.seasea.se/Förtöjning/Förankring/Ankare/ANKARE_SAFEQUIP_7_5KG Som mer allround står sig Brucekopian väldigt bra och den har bl .a. Biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
holydiver42 0 Postad 25 April , 2011 Ok, fåt köpa in och testa. Tack för hjälpen. /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2011 Jag brukar alltid va en försvarare av draggen. Under de 30 första åren av mitt seglarliv använde jag bara draggar. Men jag seglade i Bohuslän- Att ha draggar på 7,5 kg för en så stor båt med så mycket vindgång är ju en spott i havet. Vilket också bevisas av att det inte fungerade. Däremot var ju tanken att du hade flera inte fel. Man ankrar ju ofta mot land med bara ett ankare. Vrider sig vinden på natten, så har det ju hänt att man fått ro ut ytterligare ankare. Kommer ihåg en natt på Brändöskäret när jag fick ankra om och förhala mig 5 ggr i en nordlig kuling vidande till syd. Mitt i natten rodde jag ut ett äkta 16 kg Bruce. Fick visserligen fäste, men med kulingen i häcken blev det en orolig natt, ända tills jag kom på att förhala mig runt bryggan och lägga mig i lä på utsidan. Ett ankare som är poppulärt idag pga den skapliga egeskaper i förhållande till priset är Deltaankatet. Jag skulle nog haft minst tre Deltaankare på 16 kg ute samtidigt. Ett rakt akterut och ett på varje låring. 40 m lina och 5 meter kätting på varje. Någon form av vinch att dra fast sidoankarna med och naturligtvis en dinge för att lägga ut dem. Ankaret rakt akterut kan du ju dra fast när du går in mot land. En elekriskt ankarspel med kapstan är väl inte så dumt, men en kraftig skotvinch duger säkert. Du kan ju använda den till alla tre ankarna vid behov. Det kan ju tyckas överdrivet med så många ankare, men vi talar ju om att ligga kvar och dessutom har du ju egentligen igen båt, utan en pråm med ett stort överbygge med mycket vindfång. Själv har jag i regel 4 kompletta ankarutrustningar, med lina och kätting ombord och med ankare av olika typer, varav en 12 kg dragg . Det ankare jag brukar välja som första alternativ är faktiskt ett Fortress aluminium lättviktsankare på 3,6 kg. Man ankarar ju i regel i lä och drar man fast det ordentligt håller det bra, fast inte om man får en kuling i aktern. Då duger bara de tunga grejorna. Lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser