Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
folkew

Slussa ut ur mälaren Karl-Johansslussen

Rekommendera Poster

På sjöfartverkets hemsida anges att Karl-Johansslussen öppnar först 1 maj. Någon som vet om dom kan ha tjuvstartat med tanke på det fina vädret? Eller har dom femårsplan som alla andra statliga verk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, sjöfartsverket har en femårsplan.

Men både Hammarbyslussen och Karl-Johan slussen ägs och drivs av Stockholms hamn. Sjöfartsverkets sluss i Södertälje är öppen året om och dessutom gratis för fritidsbåtar. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Både Södertälje och Hammarby slussen tar betalt för att släppa ut båtarna ur Mälaren, alltså fritidsbåtar. Men det är gratis att gå in i Mälaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj!

Det var länge sedan Kalman slussade ut i Södertälje. ;-)

Ingen avgift för slussning i Södertälje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra året så betalade jag inte i S-tälje,men jag trodde dom bara va lata och inte orkade gå ut :-D

jaja ..  Slussen ''Slussen'' körde jag igenom i lördags ... så öppen ??? svar JA !

/ Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt hemsidan är det förbokning som gäller i hammabyslussen men när jag ringde brovaktaren sa han att det var full fart på den slussen hela dagen.

Men Slussen slussen skulle enligt honom vara stängd... Men tydligen inte i lördags då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Så rätt så rätt coppertail.

Det var länge sedan jag slussade ut genom Södertälje. Det var år  2009.

Förra sommaren 2010 seglade jag bla på Atlanten så jag var inte i Mälaren å i år har det inte hunnit bli aktuellt.

Men grabbar, jag läste nyss på Södertäljes hemsida att det är gratis!

http://www.sodertalje.nu/website1/1.0.1.0/51/1/

Det som stör mig är att jag har fått betala, å jag kunde läsa allra längst ner på sidan att det är gratis sedan 1 jan 2006. Så vem snodde mina pengar samt från alla andra båter i slussen?

Men folkew ville veta hur det är just nu i Karl-Johan slussen å om det vet jag inget. Antar det var mycket trafik där i Påsken.

Hoppas vackra vädret består över hela segelsäsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...