NiklasT 0 Postad 25 April , 2011 Har en Chrysler 35 hk från -75. Går bara på en cylinder. Stiften bytta med det hjälpte inte. Någon som har tips? /NIklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 25 April , 2011 Har du gnista på alla tändstiften? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiklasT 0 Postad 25 April , 2011 Ja, jag har gnista på båda stiften. /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 25 April , 2011 Är gnistan lika stark? Blir stiften blöta av bensin på de cylindrar som ej tänder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiklasT 0 Postad 26 April , 2011 Bra frågor. Ska kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiklasT 0 Postad 30 April , 2011 Det tog ett tag men har nu kollat. Stiftet i den falerande cylindern är snustorrt. Uppenbarligen nå`tt soppaproblem. Har du något tips om vart jag ska börja? Förgasaren eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 30 April , 2011 Ja, kolla förgasaren och tänk på att den cylinders som inte får bränsle inte heller får någon smörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 April , 2011 Ge en pust startgas eller helst lite oljebl. bränsle i förgasaren för den torra cylindern och testa om den tänder till på den också. Ta isär förgasaren och rengör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 1 Maj , 2011 Kolla så att du inte har en trasig reedventil. Antingen att den inte tätar eller att den gått av. Den måste öppna för att motorn skall suga in bränsle från förgasaren och sedan skall den stänga/täta för att bränslet skall tryckas upp i cylindern. Reedventilerna sitter bakom förgasaren vid insuget. Det är bladventiler av stål som böjer sig fram och tillbaka pga tryckväxlingarna i vevhuset när kolvarna går upp och ner. Kolla också så att vevhuset är tät i skarven mellan block och underhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiklasT 0 Postad 4 Maj , 2011 Tack för alla bra tips. Förgasarn är rengjord. Jag har testat med startgas. Inget hjälpte. Dock har jag märkt att kompet i den felande cylindern är dåligt. Har monterat bort toppen och ser att packningen är trasig vid den felande cylindern. Rent teoretiskt kan därmed läck uppstå inne i motorn så att kompet försvinner ut i kyl-kanalen. Men det känns inte rätt. För futtigt liksom. Vad tror ni? Kolv och ringar är i bra skick. Nå`n som har tips på bra packningsmaterial, eller ska man köpa ny? Ska kolla blad-ventilerna härnäst. Hälsningar /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 4 Maj , 2011 Där har du det troliga felet. Packningen måste vara intakt. Glöm packningsmedel, köp ny packning. Dra toppbultarna med moment och efterdra dom efter att du kört motor genomvarm efter ca 1 timme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiklasT 0 Postad 8 Maj , 2011 Så där ja. Packningen är bytt. Allt funkar. Tack vänner för hjälp och tips. /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser