Zer0 3 Postad 24 April , 2011 hur mycket skall den motorn kunna varva max? lyckas bara varva till 4900 känns inte som om det stämmer, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 April , 2011 4 500 - 5 500 är rekommenderat maxvarv. Har haft samma motor i 90 hästars version, samma grundmotor bara lite högre trimningsgrad. Labbade en hel del med den o fick den inte varva minst 5 200 blev den drönig o precis som du skriver känner man att nåt inte stämmer. Tyckte den gick bäst om den fick övervarva lite så man fick 5 600 - 5 700 på max med lätt last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 24 April , 2011 Hur får man den att varva mer då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 April , 2011 Mindre pitch på proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 25 April , 2011 pitch? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 April , 2011 Stigning, lite propptermologi på länken. http://www.yamaha-motor.com/outboard/powermatched/2010_prop_pdfs/PIG_PropPages_12_13FINAl_FOR_WEB.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 26 April , 2011 går inte få den o varva lite mer om man tiltar motorn lite? har original propp,. verkar som allt till yamaha är svin dyrt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 April , 2011 Du får bara marginell varvökning så och du behöver ju uppåt 500 rpm. Det får du inte utan att byta propp. Kolla vad du har för dimension nu. Yamaha Scandinavia har hiskeliga priser men dessbättre är det inte likadant i USA. Brukar handla delar av firmorna nedan o det blir oftast mindre än hälften trots att tull, moms o frakt tillkommer. Förhoppningsvis omprövar Yamaha Scandinavia sin prispolitik om tillräckligt många slutar handla via dom. Sen finn det ju gott om beggade proppar oxå. www.boats.net www.simyamaha.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 26 April , 2011 hur kollar jag dimensionen, va tror du en original propp har? skall kolla de där sidorna med, beställde ny impeller bara den kostar 375kr, alldeles för dyrt, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 April , 2011 Vad har du för fart vid fullgas, 4 900 rpm? Dimensionen kan stå stämplat på avgastrumman eller i fram eller bakkant på navet o då måste du skruva av proppen för att se. Om det är en Yamaha orginalpropp är det ett K i märkningen men oftast ingen Yamaha-märkning. Saknas K:et är det troligen nån piratpropp. Dessa snurror brukar gå bäst med Yamahas egen semi-cleaver blad-design. Semi-cleavers känns igen på sina raka bakkanter på bladen, se bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 26 April , 2011 japp 4900 rpm är max med 2 personer i, kan ju oxå vara min båt kanske? halvplanande skrov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 April , 2011 O vad får du för fart då? Det är nog bara proppen som inte är rätt anpassad till båt o motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 27 April , 2011 hade ingen knopmätare förra året så vet inte hur fort den går, går inte köra med propulse? förresten är det svårt o byta impeller på yamaha för på en av mina mercurys lossnade kylar röret när vi sen satte fast det igen satte det sig snett o motorn nöp, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 April , 2011 Numer har ju alla Smartphones typ Iphone mfl GPS i sej så har du en sån kan du kolla farten. Visst kan man köra med Propulse men har man inte aktivt tänkt använda den ställbara stigningen är det meningslöst. En propp med ställbara blad är nämligen mycket sämre än en med fasta blad. Men ställer man ner bladen när man drar vattenskidor o ställer upp dom igen när man åker hem så är Propulse förträffligt - mycket få med Propulse gör detta utan ställer in stigningen en gång o sen blir den där. Alla dessa skulle tjäna fart o bränsle på en propp med fasta blad. Finns en tråd om impellerbyte på en likadan spis på länken. O ja även på Yamaha kan vattenpipan komma på sniskan men kollade ni verkligen inte att motorn fick vatten efter bytet? En enkel koll av skvallerstrålen hade ju räddat motorn! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=388405 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 28 April , 2011 vi trodde vi hade lyckats så vi slängde i båten o körde full gas o det började ryka, köpte en mercury 50hk efter där vi fick lyfta av motorn från riggen för att får dit röret, hoppas det inte är lika krångligt på denna, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 April , 2011 Nä, så krångligt är det inte men man får va lite uppmärksam när man skjuter in växelhuset i riggen så att man får i växelaxeln o vattenpipan. Skulle vattenpipan komma på sniskan är det bara att rätta till den o göra ett nytt försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Maj , 2011 det var ur enkelt som du sa, röret sitter en bit upp i riggen men sitter stenhårt så antar att den inte kommer gå snett sen impellern hade ett blad som var av helt o ett som hängde lite så där, men verkar fått ur alla delar, ser enkelt ut o slänga dit nya, hoppas den funkar sen tack för all hjälp, bara ett till problem sen, reglaget är lite konstigt fram funkar fint men backen måste man ta i så in åt helv... för att den skall hoppa i, svårt o förklara hur det ser ut, men nått sitter fel vet inte hur jag skall fixa det, aja löser sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser