Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Jonte_J

Bränsleförbrukning och trimfenor

Rekommendera Poster

Hej

Jag har precis köpt en Höga Rodd 410 S med en 30 hp Mercury -97.
Någon som uppskattningsvis vet hur mycket bränsle den drar?
Jag har verkligen ingen aning och det är inte så noga (vet att det finns ett gäng faktorer som spelar in förstås), men en uppskattning uppskattas :P
Har inte båten i sjön ännu, så kan inte göra några tester.

Fick med ett par trimfenor när jag köpte båten också, dessa är inte monterade.
Vad är fördelarna/nackdelarna med dessa fenor? Bör man montera dit dem?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller bränsleförbrukning spelar det roll om det är en 2-takt eller 4-takt. Sen spelar det naturligtvis roll hur många man är i båten och hur snabbt man kör...

Är det en 1-taktare ska du nog räkna med ca 0,5-0,7l /nm i planing med en man ombord. Är det en 4-taktare kan du nog räkna bort 2 dl lite drygt.

 

Vad gäller trimfenorna så tycker jag du ska köra ett tag först innan du monterar dem, om du ska montera dem alls.

Fenorna, jag förutsätter det är sk Hydro foil eller liknande som man fäster på anti-kavitationsplattan, hjälper båten upp i plan genom att trycka ner fören.

Jag har en icke-planande roddbåt med en 8hk 4-taktare på som bara skjuter upp fören om man inte har trimfenorna på. Å andra sidan blir den väldigt instabil i lite högre farter (nåja) med  fenorna på så där får man passa sig.

Om föregående ägare inte har monterat dem kanske det beror på att han inte tycker de behövs? Eller så köpte han dem för att de behövs men provade dem på utan att det blev bättre?

Har du provkört båten? Hur kändes den?



Senast ändrad av ChristerN | 25 april 2011 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar :)

Hur många liter i timmen blir det? Fick det till typ 15l om man ligger i 20 knop?

Jag prövade bara båten som snabbast, mest för att kolla att snurran brumma fint, så jag kan inte säga mycket utifrån det.

Han hade inte haft på fenorna då han tyckte att båten gick väldigt lätt upp i plan. Iofs åkta han väl nästan alltid ensam och väldigt lättpackat.

Men det är alltså för att få båten att plana snabbare/bättre som fenorna används? Nån annan fördel med dem?
Nackdelen var att båten kan bli ostabil vid högre fart? Utveckla gärna.

 

Tack

 

 



Senast ändrad av Jonte_J | 24 april 2011 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade planande båt i motsvarande storlek med en 20 hk mercury tvåtakt. Den drog 0,5 l/nm. Så räkna med ca 50 % till. Om vi räknar med 0,7 och du kör 20 knop så blir det alltså 14 liter i timmen. Förbrukningen x hastigheten = förbrukning per timme.

Det där med instabil med trimfenorna: det är nog överplaning vi snackar om. Alltså att fören går för djupt vid högre fart, och då känns den slingrig och vinglig. Obehagligt!



Senast ändrad av monark-670 | 25 april 2011 | 07:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men fenorna kanske gör sej bra om man är flera som sitter bak i båten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla roddbåt som blir instabil med trimfenorna beror nog mest på att den har en liten köl under hela skrovet som den spårar snett med när fören trycks ner. Den är helt enkelt inte gjord för farter över 7 knop.

Om man har en båt med planande skrov blir den helt riktigt instabil när den överplanar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte det gå att kompensera med trim?
Alt, ställa in den där spärren så motorn kommer i annan vinkel när den är fullt ner?

Va smart man låter när man inte kan det rätta termerna =/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ut och kört en del.

Vi var 3 pers, 1 st hund och runt 100 kg packning. Satt det andra 2 killarna fram i båten fick jag upp den i planing efter ett tag, gick rätt tungt.
Blåste 6-7 ms oxå, och var ute på öppet hav (väldigt öppet!), så det var rejäla vågor.

Fortfarande inte kört i den ensam, så vet inte hur båten fungerar då.

Så, ska jag sätta dit fenorna eller inte? Får jag den lättare att plana när båten är så tungt lastad?

 

En tilläggsfråga, ena tändstiftet var slut när jag skulle iväg, så kastade i 2 st andra, bara kollade att dom var i samma storlek, nummrena stämde inte alls. Det fungerade bra och snurran gick som den skulle. Kommer snurran att gå annorlunda när jag sätter i rätt stift, eller har det inte så stor betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får tänka på att du har en liten båt.. liten båt = liten flytkraft.

Själv har jag en båt på 4,80 meter och har problem med 5 personer och packning, med en 70hk..
Det går men det blir tungt.. är vi sex personer är det kört.

Trimplanen gör att du snabbare kommer upp i planing med en planande båt.. men, med förutsättningen att båten inte är överlastad.
I och med att den snabbare kommer upp i planing, så drar den även mindre bränsle. Dock så kommer du att tappa topphastighet på grund av vattenmotståndet som fenorna ger. För min del handlade det om 3 knop..

När det gäller tändstift så ska du ha de stiften som är till den motorn.. det skiljer en del mellan olika stift, som gör att förbränningen kanske inte fungerar som den ska. Då kanske motorn surar igen efter ett tag.. t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...