Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Pripps

Måla Alubåt

Rekommendera Poster

Hallå

Har letat runt lite här men inte riktigt hittat svaret jag söker. Jag hämtar min nya alubåt på torsdag och dom vill ha 9000kr för att måla den, vilket jag aldrig skulle betala. min fråga är bara tar båten någon skada om den ej är botten målad?. har båtar i Östersjön som vi aldrig målat men nu ligger jag på Västkusten. jag har möjlighet till kranlyft närsom så jag kan spola av den varje vecka om det skulle vara så. på detta viset får jag ju även fram den exakta vattenlinjen, så kan man göra målnings arbetet i vinter när snön ligger.

Tacksam för svar.

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium är mycket korrosionsbeständigt och rostar inte i neutral miljö. Oxidskiktet som uppstår är  också skyddande. Aluminium reagerar dock med andra metaller...

Du kan även köra med aluminiumolja (Hempel ALU GUARD) 1 gång per år för att dra ut smuts (blir även lättare att göra rent)

Jag vet med mig om att t ex Buster lackar en del av sina båtar med billack vilket ger båtarna ett mycket motståndsaktigt skydd, och de ska bli både hållbarare och lättare att underhålla.

MEN man köper en alubåt oftast för att slippa underhålla och pyssla... Så jag skulle bara köra aluminiumolja och tvätta skrovet 1 gång per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har haft min omålade Buster i L i Östersjön under 2010. Har skurat botten ca 2 gånger i månader under juli och augusti. För att behålla den fin under. Men tyvärr så har inte det räckt utan den blivit rejält med hård beväxtning som varit svårt att få bort. Så jag har tröttnat och kommer behandla båten. Tänkte berätta hur jag kommer göra med med min båt.

I år tänker jag lägga Biltemas 2-komp epoxy för båtar. Lägger 4-5 lager med epoxyn. Sedan så lägger jag roterande International Ecoruiser eller Mille Light racing ovanpå epoxyn. Dessa är utan koppar.

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På era svar verkar det ju som att det inte är skadligt iaf. jag förstår ju att det kommer sätta sig skit på den ordentligt. men jag hinner inte behandla den i år. Linder säger att man först skall vattenslipa allt som skall målas sedan tvätta det, efter detta följer sedan målning med någon slags etts färg hur många lager vet jag ej. och efter den skall bottenfärgen på. det känns som detta är flera kvällars jobb och då vet jag inte ens hur vattenlinjen skall ligga. Så jag tänker göra allt detta till hösten när pärlan åker upp ur vattnet, och då har jag ju den exakta vattenlinjen i den skitrand som alltid blir efter en sommar.

Om någon har andra förslag eller funderingar så fyll gärna på.

 

Båten kommer behandlad med alugard så det skall bli kul att se hur det fungerar.

 

Henrik



Senast ändrad av Pripps | 24 april 2011 | 23:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kan tänka mig att det är bra att vänta med epoxy-behandling till att vi får en dygnstemperatur som är över 20C i medel. Så juni till Augusti kan vara bra månader när man gör jobbet.

När man googlar på båtforumen så verkar det som de flesta förordar att inte lägga Etchprimer som första lager. Även på Internationals metodbok så har dom ingen Etchprimer under de 5-6stycken lagrerna av epoxy färgen. 

Angående att hitta vattenlinjen. Jag har sparat blocketannonser på liknande båtar som är bottenmålade  för att få en indikation på hur högt upp man skall måla just min båt. Noterbart är att i fören (ca 3meter) så ligger färgen riktigt lågt.

M.v.h Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. kör sommaren nu utan nån behandling bara högtryck och borste, så får det stora jobbet komma till hösten. Tack för svaren.

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...