Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Vilse

Rotationsriktning impeller

Rekommendera Poster

Nu vet jag vilken riktning min impeller arbetar.  Dock förstår jag inte vad lockets pil skall vara till nytta. Vet inte om det syns på bilden men pilen har två spetsar och ändarna står det IN.

Hur skall jag tolka detta?

 

 

 

 

post-4350-1394236685,5238_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bry dig inte så mycket om pilarna. Dom talar bara om att du kan köra den åt båda håll. In är alltid på den sida där vingarna rätar  ut sig efter att varit hoptryckta av kammen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumphuset har klacken upptill mellan anslutningarna och vingarna expanderar efter denna. Medurs ligger inloppet till höger, roteras den moturs ligger inloppet till vänster.  Bara vingarna ligger tätt och släpas så kan pumpen fungerar lika bra i bägge riktningarna. Det är detta som pilen illustrerar. Ja, det är ju en hjälp på vägen. Man kan ju se på vilken sida vattnet går IN och då får man fram rotationsrikningen och hur vingarna skall vikas. Det blev lite kortslutning, men nu har poletten trillat ner och jag kan sova gott!smiley

post-4350-1394236685,5403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du sätter i impellern spelar ingen roll. Vingarna lägger sig åt rätt håll direkt när pumpen börjar snurra.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv jobbat på Johnson Pump så jag borde veta vad jag talar om.

Pumpen kan pumpa åt vilket håll som helst.

Men viktigt är att man böjer dom rätt om man mot förmodan ändrar rotationsriktning. Om vingarna måste vika sig åt andra hållet riskerar man att de spricker. Ta ut impeller och ändra rotationsriktningen mha en slangklämma och vaselin.

Gör så här:

1:  Värm impellern till ca 60 grader i vattenbad.

2: Ta upp och försök ändra riktningen på impellrarna.

3:  Använd slangklämma för att klämma ihop bladen bit för bit. Glöm inte vaselin.

4: När det är gjort tillräckligt, tryck in impellern i impellerhuset delvis UTAN att ta bort slangklämman.

5: När alla blad är inne i huset, tryck in resten av impellern.

OBS: Bladen ska vara bakåtsvepta i förhållande till rotationsriktningen! Viktigt för att de ska kunna öppna sig om ex.-vis större gruspartikel skulle komma in.

Felaktigt nämns ofta att bladen ändrar riktning av sig själv men det är inte alltid givet då det beror på tjockleken på vingarna, husdiameter etc.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande:

Kylvätskan/glykolblandningen färdas alltid runt pumphuset undertill.

Ta bilden som visas till exempel. Roterar pumpen medurs sett från locket som visas på bilden så pumpar pumpen från höger inlopp för att komma ut till vänster. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var lite nyfiken på detta om vingarna lägger sig rätt...  La en vinge fel (och körde jag 4 hinkar för att leta efter läckage efter byte att avgassystem) och si den hade i inte vänt sig. Nu kan de ju beror på att jag hade lite vaselin på vi monteringen, men nog bör man lägga vingarna rätt från början. Faschinerade att gummit klarar denna återkommande böjning varv efter varv, det blir nog milijoner varv på en säsong.... 

Tack för alla tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara nys att vingarna inte vänder sig rätt. Det är helt orimligt att en vinge skulle lägga sig mot rotationsriktningen när den kommer till kammen eftersom den dessutom drar med sig vatten. Den vanligaste orsaken till att en eller två vingar ligger felvänt när man tittar under locket beror på att många motorer rör sig litet baklänges när de stannar. Annars kan det bero på att vingen legat klämd på samma sätt en hel vinter och då tar det ett tag innan gummit återtar sin form.
Ingemar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ett gäng impellrar och en del har haft en eller någon vinge på fel håll och jag är helt övertygad om att det är från tidigare byte/nymonteringen. 

 

Även om jag skulle ha fel så kan det ju omöjligt vara sämre att lägga alla vingar på rätt håll. Det är ju inte direkt speciellt mycket merjobb... 

 

Edit: Jag pratar utombordar impellrar och alpha one drev. Vilket rubriken inte riktigt vänder sig till... Ett litet förtydligande bara.



Senast ändrad av All_to_slow | 24 april 2011 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern i en sådan pump som bilden visar har bara aningen större diameter än huset invändigt och då kan inte vingarna vara vikta åt fel håll. Jag jobbar inte med utbordare men jag vet ändå att impellern där har betydligt större diameter än huset och dessa kan säkert gå mot riktningen om vingen är felmonterad. Jag räknade med att tråden gällde pumpar enligt bilden. Självklart är det bra att montera i rätt riktning om man vet det. Har man pumpen lös kanske man inte tänker på det och då spelar det som sagts inte någon roll.
Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte vore så feg när det gäller min motor så skulle jag monterat ett plexi lock sen filmat i slow motion.
Bara för att se vad som händer när man  monterat fel.
Jag förbrukade 2 impellrar förra sommaren .Hade en i reserv som var förbrukat datum på tror jag.
Hade aldrig bytt impeller förut så jag var lite nervös i naturhamnen.
Ringde en expert(kompis) så det hjälpte lite men känner mig inte hemma på detta med inombordare än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ju en pålitlig kugghjulspump i min gamla stånka, fick förvisso byta brytpinne för 15-20 år sen, men men. ;)

Nackdelen med kugghjularna är iofs att de måste vara dränkta, kan alltså inte suga upp vatten då  de är luftfyllda, samt att trycket kan stegras nästan oändligt - därav behovet av brytpinne. Vissa nya kinesiska inombordare har kugghjulspump, de har väl ännu inte fattat hur mycket pengar de kan tjäna på impellerbytena. (Påminner f.ö. lite om bilars gummi-kamremmar, men där har iaf konsument-protester lett till att ordet kamkedja åter blivit ett försäljningsargument trots visst minimalt rassel-oljud.)

Sunerotting:
Letade på skoj efter en sådan film på tuben om hur gummiarmarna uppför sig när rotations-riktningen omkastas, men fann inget, så där kan du göra en insats. ;)
Fann däremot några andra snuttar (sökte flexible impeller pump), däribland denna varifrån jag snott bilden ovan ...



(Mjölkpumpning kan nog f.ö. vara ett bra tillämpnings-område för impellerpumpar, skall väl tas isär och rengöras ofta av hygieniska skäl och ha ganska varsam pumpning för att inte vispa grädde? ;)

Jansan:
I bilden ovan framgår ganska tydligt varför gummibladen måste böja sig, för volymen - och därmed trycket - mellan dessa måste ju ändras varje rotationsvarv. Insläppet alltså ske vid ett lägre tryck dvs stor mellanblads-volym jämfört med utloppet. Eftersom du har jobbat på Johnson Pump så kanske du kan utreda litet, finns ju många variabler som tex varvtal, pumpdiameter/tjocklek, vingtjocklek/längd etc. Vore trevligt med lite fördjupad insikt i pumparnas underbara värld. :-)

Hur lång livslängden blir är nog gissningsvis förknippat med vingarnas böjradie i relation till deras tjocklek/flexibilitet?
Gissar tills vidare att en tjock pump (läs bred impeller) alltid är ett sorts kvalitetstecken?
(För man kan ju alternativt - i princip - parallellkoppla flera pumpar utanpå varandra på samma axel, för att öka sammanlagda bredden/kapaciteten, där ju då varje pumps enskilda arbete minskar, tänker jag mig.)


Är jag måhända fel ute i mina små funderingar... ??

/ Thomas

post-10006646-1394236686,0494_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas:

Du skrev:

Jansan:
I bilden ovan framgår ganska tydligt varför gummibladen måste böja sig, för volymen - och därmed trycket - mellan dessa måste ju ändras varje rotationsvarv. Insläppet alltså ske vid ett lägre tryck dvs stor mellanblads-volym jämfört med utloppet. Eftersom du har jobbat på Johnson Pump så kanske du kan utreda litet, finns ju många variabler som tex varvtal, pumpdiameter/tjocklek, vingtjocklek/längd etc. Vore trevligt med lite fördjupad insikt i pumparnas underbara värld. 1.gif

Den typ av impellerpump du visar är en mer avancerad sak mestadels för livsmedlesindustrin. Det visar en impellerpump med en axel som sitter excentriskt i förhållande till pumphuset. Normala impellerbåtar har pumpaxeln placerad i centrum av huset. I huset, mellan anslutningarna är oftast en liten klack (formad som månskära) fastskruvad. Alt kan denna klack vara fast men lite dyrare att tillverka då. Principen är dock den samme. Livslängden beror på mycket som mtrl, tillåtna tryck och hur den lagrats framförallt. Ska lagras svalt, mörkt och gärna fuktigt.

Igen...att ändra rotationsriktning på impellern kan förkorta livslängden avsevärt om man inte vänder vingarna själv som jag beskrev i ett tidigare inlägg.

Impellrar som klarar högre tryck har faktiskt kortare livslängden då deras gods är tjockare och därmed orsakar mer hysteres.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jansan:
Tack för svaret. :) Forumet är ju fullt av frågor och klagomål på impellrar, korta bytesintervaller och avbrutna gummibitar som riskerar att blockera kylningen etc.

Hittade en E-bok från Jabsco med 10 gratissidor om flexibla impellrar i just båtkyl-tillämpningar. Där kan man t.ex. hitta tips på bra installationer, pumpflöde per motorhästkraft mm. Tydligen så är pumptypen rätt känslig för motstånd på insugssidan, slangböjar med liten radie, filter mm bör undvikas.
(Bayliner-ägare med VP-motorer har f.ö. svurit ibland över att filtret sitter på trycksidan då otroligt dyrbara läckor uppstått, men så måste filtret alltså sitta? Filterhus och anslutningar skulle däremot varit kraftigare, i förhållande till impellerns maxtryck om filtret slammar igen. Kanske ökar t.o.m. maxtrycket lite om impellern blivit stel och oflexibel? )
http://ebookbrowse.com/jabsco-flexible-impeller-pumps-pdf-d94125058

Hysteres skall väl i detta sammanhang tolkas som förlorad flexibilitet, att vingarna blir lite stela och också gärna blir varmare än önskat av de ständiga vickningarna. Elastic hysteresis ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 26 april 2011 | 13:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...