Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Skogskatt

Måste man bottenmåla varje säsong?

Rekommendera Poster

Är nybörjare på bottenfärg,köpte en plast-snipa i höstas,med svart mjuk bottenfärg som ser fräsch och bra ut,måste man botten-måla varje säsong?

Om man måste måla, räcker det med att rugga upp ytan och rolla på ny färg en gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med bottenfärg är idag en historia för sig.

När jag började segla för närmare 50 år sen, köpte man en burk bottenfärg, målade, hade i båten hela sommaren och när man tog upp på hösten så hade det i princip inte växt nåt på den.

Nu beror det ju på i vilka vatten du har båten, vilken färg du får lov att använda.

Jag sjösatten en båt sent våren 2007 efter att jag bottenmålat. Seglade tre veckor och fick under resans sista dagar både motorproblem och ryggproblem. Båten blev liggandes i oanvänd resten av sommaren och hela vintern. Jag tog upp henne 11 månader efter sjösättningen. Det fanns nästan ingen påväxt alls. Blåste av botten med högtrycken och bottenmålade med samma typ av färg som varit på botten ända sen jag köpte henne.

Sjösatte och seglade väldigt mycket sommaren 2008. När jag tog upp henne 5 månader efter sjösättningen var botten helt täckt med havstulpaner. Jag har aldrig tidigare sett så mycket på nån av mina båtar.

Egentligen räcker det väl att spola av botten - när du tar upp på hösten !? Läs på burken.

Jag hör till den omständiga typen, så jag brukar känna över ytan med ett sandpapper. Speciellt vid vattenlinjen där jag ofta kommer åt när jag vaxar.

Jag brukar bottenmåla varje gång jag har båten på land. Nu för tiden görs det ju inte för att förhindra beväxtning, utan för att båten skall se vacker ut när man sjösätter wink (skämt -  för den som inte förstod det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en motorseglare i Göteborg som jag målar med mjuk bottenfärg. Köp en sån där sandpapperssvamp, blöt ner ytan, tvätta av allt som sitter löst, låt torka, rolla på ny färg, färdigt. Lätt och snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser den fin o fräch ut tvätta med mjuk svamp det brukar räcka rolla sen på ett lager ny färg. enkelt o snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som svar på ursprungsfrågan: nej, du behöver inte måla på ny färg varje säsong.  wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...