Alfrida 0 Postad 18 Oktober , 2004 Min Volvo penta md 11 c vill inte varva ordentligt. Från att ha haft ett toppvarv på ca 2300v/m vill den numera inte varva mer än drygt 2000v/m ( Det beror inte på beväxtning i botten) Desutom drar den ca 1 liter olja på 50 timmar. Jag har även på sista tiden fått börja fylla på ca 2 dl Kylvatten på expantionskärlet efter ca 20 timmars körning. Ser ingen vattenläcka på utsidan motorn och jag ser inga spår av vattnet i oljan. Upplever heller inget större övertryck i expantionskärlet. Min annars så välpolerade vita akterspegel blir svart om jag försöker köra över 1700v/m. Ärdet någon här som har förslag på lösning av mitt problem? Topplockspackning? Har ännu inte gjort kompressionsprov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 18 Oktober , 2004 Jag skulle ta och kolla silen i matarpumpen. Att varvtalet sjunker brukar vara ett typiskt symtom på att motorn får för litet bränsle. Kolla så att silen inte är igensatt. Hur är det med bränslefiltret? Är tanken rengjord någon gång, eller finns det en massa geggamoja i den tro? Att kylvätskenivån sjunker kanske beror på att det är en skada i värmeväxlaren, så att sjö- och färskvattensystemen kommunicerar. Kan vara värt att kolla upp. Lycka till! /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akka 0 Postad 18 Oktober , 2004 Jag skulle innan större åtgärder som kompressionsprov undersöka om inte luftfiltret inte är igensatt. Förutsätter att motorn får bränsle enligt tidigare inlägg! Om det är så kan motorn få för lite luft till förbränningen... och så suger den upp olja via vevhusventilationen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sven/Winga78 Postad 25 Oktober , 2004 Har precis samma problem med min MD11, sista biten på gaspådraget ger ingen varvtalshöjning. Den vill inte gå över 1700 varv. Dessutom blir den för varm om jag pressar den, mår bäst på 1500 varv. Har haft den inne på Brohälls Marina/Bullandö i somras.Kompression 22-23 kp,Trots felsökning, justering spridare, lite fix, kvarstår problemet. Ska kolla enligt tipsen här. Vore intressant höra av Alfrida om du kommer på felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser