Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Larsstefan68

Bogpropeller eller ej?

Rekommendera Poster

Hej,

jag köpte en Bayliner 2858 i höstas och den saknar tyvärr bogpropeller,  när jag provkörde den så var det inte helt enkelt att hantera den men det blir säkert lättare när man får lite vana,  är ändå fundersam om jag skall investera i en Bogpropeller men det kostar ju en slant och båten har gått sedan 1987 utan bogpropeller så frågan är om det verkligen behövs?

Någon som har erfarenhet av Bayliner 2858 eller liknande Flybridge kabinbåt?  

Mvh

Lasse

Senast ändrad av Larsstefan68 | 23 april 2011 | 10:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig sin båt, utvärdera en sommar och bestäm dig sen, det är ju trots allt en ganska stor kostnad.

Det finns faktiskt folk som inte kan hantera sina bogpropellrar, jag har sett flera roliga exempel på det:) Själv hade jag nog varit en av dom om jag hade haft en:/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag hade en Flipper 850 i 9 år utan bogpropp och man lärde sig ... tycket inte det va värt typ 15 tusen då ... men båten uppförde sig som en tvålkopp ibland ... speciellt vi sidovind och att man skulle lägga till med många båtar omkring sig ... jag va tvungen att vara väldigt distinkt ibland vid tilläggning .... nu har jag en Bella 850 med bogpropp och är mer än nöjd ...det är trots allt helt underbart att ha och det blir ju så himmla proffsigt att lägga till när det är trång och många som ser på förväntar sig lite hamnciskus ... men icke .... så ... har du lite stick-åt-helvete-pengar så skulle jag investera i en bogpropp ... förhöjer säker andrahandsvärdet på båten åxå ... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Edestik att det är väldigt smidigt att ha bogpropeller och har själv svårt att tänka mig att inte ha en. Det är med så många hjälpmedel att så fort man har vant sig med dem vill man inte vara utan dem. Har inte hört någon som monterat bogpropeller och sedan tyckt att det var onödigt. Men visst klarar man sig utan och de kostar ju några kronor.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha använt bogpropeller dom senaste fem tilläggningarna så kan jag inte tänka mig att vara utan.....Det är när det är besvärliga förhållanden den kommer till sin rätt.

Senast ändrad av ziggemannen | 24 april 2011 | 21:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Jag har en Bayliner 2955 med dubbla motorer  årsmodell -88.

Jag har haft den nu i 5 år och igår valde jag att sätta en nibbler i skrovet och sätta dit en tunnel för just bogpropeller.... Alltså, jag tycker det är upp till var och en , men den underlättar ju och gör allt lite enklare och bekvämare att just lägga till och lägga ut med båten . Jag har ju också två maskiner i min så jag kan ju tvinga in fören många gånger , men tog ändå beslutet att montera en bogis.... Jag tror inte du ångrar dig , ser det som mer nytta på din båt med 1 maskin än på min faktiskt.

Lycka till !

// Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med tidigare inlägg, en bogpropeller underlättar väldigt mycket när man ska lägga till, speciellt när det blåser eller strömmar i sidled. Man kan ta det lugnare och ha bättre kontroll på fören när man åker i trånga hamnar med andra båtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att en stor fördel även är att man alltid kan vända på bara en båtlängds utrymme. Att backa ut ur trånga lägen, kanske mellan tampar och y-bommar, kan vara ganska knepigt. när man enkelt kan vända och istället köra ut så blir det enklare.

Svaret på frågan om det verkligen behövs kan nog bara du svara på. Att det går att manövrera en båt med drev utan bogpropeller är det inget tvivel om, men visst blir det enklare och kanske tryggare med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...