Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Guugi

Yamarin dc 64 fel på bränslenivån

Rekommendera Poster

Hej. jag har nu sjösatt min fabriksnya DC64 och haft en fantastisk dag i skärgården! Tyvärr som lite smolk i bägaren så visade inte min fulltankade båt att den var fulltankad utan snarare att det endast var bara lite bensin kvar enligt tachyometern. Är det någon som har erfarenhet av vad detta kan bero på och om det endast har att göra med någon enkel inställning?

Föresten, bör man behandla den nya teaken något nu på försäsongen om den är ny?

Tack på förhand

Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten! Har en 64a själv. Låter som de slarvat lite med givarkonfigurationen vid installationen. Command Linken kan hantera tre olika sorters tankgivare. Åtminstone i min båt har tankgivaren Europeisk VDO-standard där tomt är 10 ohm o fullt är 180 ohm. Sen finns ABYC standarden där fullt är 33 ohm o tomt är 240 ohm o till sist Yamahas egen standard som jag inte vet riktigt vad den är. Som du beskriver det låter det som instrumentet är inställt på ABYC medan givaren är en VDO. Bilden är från installationsmanualen o visar hur du ändrar givartyp, vill du ha hela installationsmanualen för Command Link kan du skicka mej ett meddelande med din mejladress så skickar jag den på pdf.

post-26269-1394236685,2181_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så otroligt mycket. Det fungerade kanon och du hade alldeles rätt. Extra stort tack frö att du bifogade instruktionen :)

Dagens hjälte! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att det var detta enkla fel, tack för berömmet! Ibland skriver man en hel uppsats om lösningen på nåns problem o sen hör man inget mer, alltid skoj när man får lite feedback!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har precis samma problem i min nya 64 dc som sjösattes igår, ska bli kul att testa detta nästa gång jag är vid båten!

en annan fråga, instrumentpanelen verkar vara inställd på engelska mått och enheter, gallons per hour, miles, osv. vilka skruvar lossar jag på för att komma åt att ändra switcharna som tydligen ska sitta på baksidan av instrumenten?

och som sagt, bör man behandla teaken för att behålla den fina färgen den har nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska ha fått en ägarmanual för Command Link instrumenten o där står hur du ändrar enheter o en hel del annat på instrumenten. Hur man ändrar givartyp till tanken står nog bara i installationsmanualen som inte ingår i det som normalt levereras till båten. Jag har dock denna på pdf och vill du ha den så gäller samma erbjudande som Guugi fick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...