_daddel_ 0 Postad 22 April , 2011 Hej vad gör det för skillnad på min motorbåt om jag har kort eller lång rigg?? det sitter kort på men vad gör det om jag sätter på en lång rigg?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 22 April , 2011 Rent generellt kan man säga att skivan ovanför propellerhuvudet skall gå ungeffär i linje med akterspegelns nederkant(eller motsvarande) under vattnet (eller sticka ned motsvarande djup). Sannorlikt går den sämre om du sätter dit en för lång rigg, de är mer för tex vissa typer av segelbåtar och andra där den inte når ned riktigt annars. Senast ändrad av Mizzarrogh | 22 april 2011 | 23:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha1 0 Postad 22 April , 2011 Hej! Du måste ha en motor med rätt rigglängd,går skäddan (den plattan som ligger ovan propellern)under kölen på båten går den väldigt illa o du får 2 vattenpelare på var sida aktern. De sinkar inte bara farten utan sliter på akterspegeln dessutom. MVH Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_daddel_ 0 Postad 24 April , 2011 Tack alla som hjälpt mig tusen tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser